Koło Naukowe Historyków Sztuki UŁ zaprasza 24 lutego (środa) 2016 r. o godz. 19:30 do Cafe Bar Poczekalni przy ul. Więckowskiego 16 na wykład otwarty mgr Dominiki Pawelczyk "Co ich kręci, co ich podnieca? Wpływ naukowych spekulacji dotyczących dzieła Leonarda da Vinci na wybranych twórców reklam".
Dominika Pawelczyk jest doktorantką w katedrze Historii Sztuki, naukowo zajmuje się teorią re-enactment, czyli nowymi formami powtórzenia i kopii dzieła artystycznego. Na wykładzie opowie o sposobach wykorzystywania wizerunku Mony Lisy autorstwa Leonarda da Vinci przez firmy niezwiązane ze światem sztuki oraz o tym, jakie produkty reklamowane są za pomocą zmodyfikowanego na potrzeby współczesnego odbiorcy obrazu. Będzie można dowiedzieć się, jakie humorystyczne i ironiczne elementy wykorzystują twórcy reklam posługujących się postacią Mony Lisy oraz dlaczego reklamy zwracają szczególną uwagę na kwestię wizerunku, kadr i pozę postaci, mimikę, płeć czy stan zachowania pracy.
- Wizerunek Mony Lisy jest przetwarzany w reklamach na mnóstwo sposobów. Czasem pokazana jest na tle pokoju, w którym siedzi, ma skrzyżowane nogi lub usiadła tyłem do widza - opowiada Dominika Pawelczyk - Przestawia się ją też z kochankiem, który jest postacią wyjętą z innego obrazu lub zmienia się jej płeć. Są też reklamy, które wykorzystują fakturę obrazu, jak reklama kremu pokazująca skórę Mony Lisy w zbliżeniu, z pęknięciami farby.
Spotkania organizowane przez Koło Naukowe Historyków Sztuki UŁ w Cafe Bar Poczekalnia są cyklem otwartych wykładów, w których może wziąć udział każdy zainteresowany. Ich celem jest przybliżenie nowych prądów sztuki współczesnej oraz popularyzacja historii sztuki w kawiarnianej atmosferze. Poprzednie wykłady dotyczyły m.in. kontrowersji wokół łódzkich zabytków czy historii pończoch w sztuce.
Terminy kolejnych spotkań regularnie publikowane są na stronie: https://www.facebook.com/knhs.ul.sd/?fref=tshttps://www.facebook.com/knhs.ul.sd/?fref=ts