Konferencja ScienceCon 2022 – od ewaluacji po międzynarodową reputację uczelni

Pierwsza edycja międzynarodowej konferencji ScienceCon 2022 odbyła się 18 maja br. w Krakowie na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest to nowa, wspólna inicjatywa PCG Academia, Times Higher Education oraz Elsevier dla zainteresowanych profesjonalnym zarządzaniem nauką oraz zrównoważonym rozwojem. Konferencja zgromadziła ponad 150 przedstawicieli szkół wyższych. Udział w niej wzięła również prof. Elżbieta Żądzińska, rektor Uniwersytetu Łódzkiego.

W czterech sesjach tematycznych konferencji ScienceCon 2022, którą zainaugurował rektor UJ prof. Jacek Popiel, najwięcej miejsca poświęcono ewaluacji naukowej, raportowaniu naukowemu oraz ich roli w tworzeniu rankingów uczelni i budowaniu międzynarodowej reputacji szkół wyższych.
W pierwszej sesji – z wykorzystaniem prezentacji Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego – zaprezentowano podsumowanie procesu raportowania danych dotyczących działalności naukowej za okres 2017-2021, czyli ostatniej ewaluacji naukowej, która po raz pierwszy odbywała się na nowych zasadach. 

W sesji drugiej omówiono wnioski z zakończonej ewaluacji oraz dyskutowano nad dalszym rozwojem polskiego systemu raportowania naukowego. Podczas debaty jej uczestnicy mogli skonfrontować polskie i zagraniczne doświadczenia z ewaluacji – uczestnikami panelu dyskusyjnego byli Phil Baty, chief knowledge officer w Times Higher Education, prof. Lauritz Holm-Nielsen, rektor Emeritus Uniwersytetu w Aarhaus (Dania), prof. Stanisław Kistryn, pełnomocnik rektora ds. współpracy w ramach Una Europa na UJ oraz prof. Elżbieta Żądzińska, rektor Uniwersytetu Łódzkiego. W dyskusji próbowano wskazać zalety i wady ewaluacji wprowadzonej przez Ustawę 2.0 (Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce). 

Ewaluacja i następująca po niej kategoryzacja jednostek badawczych powinny (przynajmniej w teorii)  być obiektywnym narzędziem mierzenia reputacji naukowej służącej  m.in.  alokacji środków publicznych na badania.  Ustawa 2.0 zmieniła system ewaluacji i kategoryzacji jednostek: ocenie poddawane są dyscypliny nauki (nie całe wydziały czy instytuty badawcze), wyniki ewaluacji  są  bezpośrednio powiązane  z finansowaniem uczelni, z uprawnieniami do  nadawania stopni naukowych, z tworzeniem kierunków studiów, z tworzeniem szkół doktorskich, z możliwością udziału w prestiżowych konkursach (także konkursie Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza).  Przed ustaleniem kierunków zmian w zasadach ewaluacji uczelni na kolejne lata musimy podsumować wyniki tej obecnej.  Jeżeli chodzi o już dostrzegalne ograniczenia, jakie niesie ewaluacja osiągnięć naukowych wg Ustawy 2.0, to dotyczą one kwestii koordynacji między ustawodawcą a instytucjami, które wdrażają system sprawozdawczości, czy problemów z listami publikacji naukowych lub wydawnictw publikujących wyniki badań. Z wnioskami poczekałabym do ostatecznego zakończenia pierwszej edycji „nowej” ewaluacji wg Ustawy 2.0.  

– mówiła podczas panelu dyskusyjnego prof. Elżbieta Żądzińska, rektor UŁ.

Dane zebrane w raportowaniu naukowym służą nie tylko celom ewaluacji, ale są też niezbędne do tworzenia rankingów uczelni. Zarządzanie tymi danymi nie jest obecnie możliwe bez odpowiednich narzędzi informatycznych. Dlatego w kolejnej sesji ScienceCon uczestnicy skupili się na omówieniu sposobów budowania reputacji uczelni na arenie międzynarodowej za pomocą nowoczesnych rozwiązań informatycznych do zarządzania nauką. 

Ostatnią sesję konferencji poświęcono THE Impact Rankings – jedynemu rankingowi uczelni opartemu o Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Przedstawiciele Times Higher Education przybliżyli uczestnikom konferencji tematykę rankingów oraz opowiedzieli o kulisach ich tworzenia. Zaprezentowali też metodologię i wyniki najnowszej edycji THE Impact Rankings 2022 ze szczególnym uwzględnieniem polskich uczelni, które do rankingu się zgłosiły.

Kolejną konferencję ScienceCon zaplanowano w przyszłym roku.

Materiał: ScienceCon 2022
Redakcja: Centrum Promocji UŁ