W dniach 26 i 27 stycznia 2017 roku reprezentanci 5 organizacji uczestniczących w projekcie spotkali się w Łodzi, by zainaugurować dwuletnią współpracę. Poza formalnymi aspektami realizacji projektu, skupiono się przede wszystkim na szczegółowym omówieniu sposobów wsparcia integracji imigrantów i uchodźców w poszczególnych krajach.
Główną ideą projektu SIMILAR jest zwiększenie świadomości i wrażliwości osób pracujących z imigrantami i uchodźcami na polu społecznej integracji i dialogu międzykulturowego. Tym samym projekt służy zapobieganiu dyskryminacji i wykluczeniu imigrantów oraz zamykaniu się na potrzeby grup wykluczonych, a także promuje pozytywne postawy i edukację włączającą dla wszystkich.
Celem jest wypracowanie narzędzi, które wyposażą grupę docelową projektu, czyli nauczycieli, pedagogów, studentów pedagogiki, służby mundurowe oraz wolontariuszy w odpowiednie kompetencje.
Pierwszym etapem projektu SIMILAR jest szczegółowe zbadanie potrzeb i opinii w zakresie wsparcia integracji zarówno po stronie imigrantów i uchodźców, jak i ekspertów z nimi pracującymi. W dalszej kolejności zostanie opracowany podręcznik promujący pracę z imigrantami zawierający skuteczne metody zwiększenia świadomości i empatii wobec ich potrzeb. Przygotowany zostanie również zbiór dobrych praktyk z zakresu integracji imigrantów z całej Europy.
Wkrótce powstanie strona internetowa, na której będzie można śledzić postępy w realizacji projektu.
KONSORCJUM PROJEKTU:
• Uniwersytet Łódzki, Polska
• Volkshochschule im Landkreis Cham e.V., Niemcy
• Andragoski zavod Ljudska univerza Velenje, Słowenia
• Menedek Hungarian Association for Migrants, Węgry
• Centre For Advancement Of Research And Development In Educational Technology Ltd-CARDET, Cypr
KOORDYNATOR PROJEKTU:
Marta Chruściel, Centrum Nauki UŁ