Instytut Anglistyki Uniwersytetu Łódzkiego ma zaszczyt zaprosić Państwa na wykład pod tytułem: "Music & Disability: Inclusive Perspectives//Muzyka i Niepełnosprawność: Perspektywy Integracyjne", który wygłosi Alan Courtis (Argentyna)
Wykład odbędzie się w czwartek, 25 lutego 2016 r. na Wydziale Filologicznym (przy ul. Pomorskiej 171/173) o godzinie 17:00 w sali A3.
O Alanie Courtisie
Alan Courtis mieszka w Argentynie. Studiował komunikację społeczną na Uniwersytecie Buenos Aires, gdzie prowadzi warsztaty i seminarium wraz z Fundación Artistas Discapacitados. Uczy również w Conservatorio "Astor Piazzolla," Talleres Fontanarrosa, itp. Prowadził liczne muzyczne projekty integracyjne dla osób z niepełnosprawnościami na całym świecie, w tym m. in.: Reynols, Mumbling Wolves, Les Harry's de l'Hôpital de jour d'Antony, DNA AND?, Creahm, Club Théo Van Gogh, Institut René Thône, Ampliflied Elephants, Electroability Stavanger, Daddy Antogna y los de Helio, Bergen Superorkester, itp. Prowadził warsztaty dla różnych instytucji w Szwecji, Norwegii, Szwajcarii, Belgii, Danii, Niemczech, Anglii, Meksyku, Peru, Chile, Stanach Zjednoczonych, Australii, Argentynie, Nowej Zelandii, Malezji, Tajlandii, Chinach i Japonii.
"Muzyka i Niepełnosprawność: Perspektywy Integracyjne"
W ciągu ostatniego wieku muzyka radykalnie rozwinęła swoje możliwości dzięki różnorodności estetycznej, oraz wielości wykorzystywanych źródeł dźwięków, technik i technologii. Jak zmiany te wpływają na zagadnienie muzyki i niepełnosprawności? Czy rozwijające się obecnie koncepcje związane z tą dziedziną mogą pomóc zwalczyć uprzedzenia i obalić fałszywe mity? Czy powinniśmy oczekiwać osiągnięć artystycznych od osób z niepełnosprawnościami czy też traktować ich pracę jedynie jako "terapię"? Czy istnieje tylko jeden "właściwy sposób" grania na instrumencie muzycznym? Co oznacza fałszowanie z punktu widzenia ekspresji? Czy w tego rodzaju pracy chodzi tylko o jednostronną naukę, a może moglibyśmy się sami czegoś nauczyć od muzyków z niepełnosprawnościami? W jaki sposób paradygmaty pedagogiczne rozwijają się w muzyce? I jak odnoszą się one do kwestii kreatywności? Czy techniki alternatywne lub modyfikacja uznanych technik posiada zastosowanie dla omawianej dziedziny? Czy istnieją specjalne rodzaje oprogramowania komputerowego pozwalającego połączyć muzykę i niepełnosprawność? Jaka jest rola publiczności w omawianym procesie? Czy to prawda, że jedni z najbardziej utalentowanych muzyków w historii posiadali pewnego rodzaju niepełnosprawności? Czy odpowiedzialność za rozwój sztuki integracyjnej spoczywa na społeczeństwie? Czy tworzenie muzyki z osobami z głębokim upośledzeniem umysłowym jest możliwe? Czy muzyka może być narzędziem społecznej integracji?
Podczas wykładu, który będzie obejmował pokaz materiałów filmowych i dźwiękowych nagranych podczas realizacji projektów, w których uczestniczyły osoby niepełnosprawne z całego świata, Alan Courtis spróbuje odpowiedzieć na powyższe pytania. Podzieli się również swoimi refleksjami na temat społecznych, artystycznych i historycznych aspektów omawianych zagadnień oraz związanych z nimi problemów i możliwości.
Wykład będzie tłumaczony na język polski.