Tytuł pracy:
"Rola czynników indywidualnych w procesie uczenia się języka angielskiego jako języka obcego w klasie dwujęzycznej"
"Exploring the role of individual variables in the success of CLIL as an approach to EFL learning"
Celem rozprawy doktorskiej jest określenie roli wybranych czynników indywidualnych w procesie uczenia się języka angielskiego jako języka obcego w klasie dwujęzycznej. Nauczanie dwujęzyczne jest terminem, który na chwilę obecną jest najczęściej używany w polskim kontekście edukacyjnym jako odpowiednik ang. Content and Language Integrated Learning w skrócie CLIL, który definiowany jest jako „dwuogniskowe podejście edukacyjne, w którym dodatkowy język jest używany jako narzędzie uczenia się i nauczania zarówno treści przedmiotowych, jak i tego języka” (Mehisto, Marsh, & Frigols, 2008, s. 9). Badania prowadzone poza granicami Polski wskazują na pozytywny wpływ nauczania dwujęzycznego w zakresie umiejętności językowych, wiedzy z zakresu przedmiotu pozajęzykowego (Ball, Kelly, & Clegg, 2015) oraz różnic indywidualnych (Arribas, 2016; Lasagabaster, 2011). Nauczanie dwujęzyczne w Polsce ma dość krótką historię. Nie dziwi więc fakt, że ilość badań przeprowadzonych w Polsce, w porównaniu z tymi prowadzonymi za granicą, jest stosunkowo niewielka. Niniejsza dysertacja stanowi próbę uzupełnienia niszy badawczej.
Odwiedź repozytorium UŁ i przeczytaj tę pracę.
Motto:
"Jedynymi ograniczeniami w twoim życiu są te, które sam sobie narzucasz."