Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół filozofii prawa, filozofii polityki i filozofii człowieka. W swoich dociekaniach zajmuje się przede wszystkim polską myślą filozoficznoprawną, zwłaszcza okresu międzywojennego. W ramach tego nurtu badań mieści się książka jej autorstwa „Aksjologiczne podstawy demokracji w poglądach Czesława Znamierowskiego”, przygotowana na podstawie rozprawy doktorskiej oraz książka habilitacyjna „Indywidualizm w polskiej myśli filozoficznoprawnej XX wieku”. Szczególnym przedmiotem jej zainteresowań naukowych jest problematyka aksjologicznych i antropologicznych podstaw prawa i wiązana z nią idea współczesnego pacyfizmu. Z tego punktu widzenia warto zwrócić uwagę na istotne miejsce, jakie zajmują w jej działalności naukowej badania nad myślą Kanta i wpływem twórczości tego filozofa na kształtowanie się myśli filozoficznoprawnej. W przyszłości zamierza kontynuować rozważania na temat wartości, które mogą stanowić podstawę wspólnoty ogólnoludzkiej przy uwzględnieniu rozwoju indywidualizmu i występowania silnego zróżnicowania kulturowego społeczeństw.
Tytuł pracy:
"Indywidualizm w polskiej myśli filozoficznoprawnej XX wieku"
Monografia zawiera całościowe przedstawienie problemu indywidualizmu w polskiej myśli filozoficznoprawnej XX wieku. Zostały w niej zrekonstruowane stanowiska polskich myślicieli i ich wkład w określenie sensu indywidualizmu i możliwości pogodzenia go z wartościami przyjmowanymi we współczesnych społeczeństwach. Analiza różnych sposobów rozumienia indywidualizmu została powiązana z rozważaniami na temat znaczenia tych ujęć w refleksji nad prawem, a także z dążeniem do uzyskania odpowiedzi na pytanie o elementy łączące zaprezentowane stanowiska. Jednym z wątków poddanych analizie jest stanowisko określane mianem indywidualizmu społecznego, zgodnie z którym człowiek powinien rozwijać swoją indywidualność, mając zarazem na względzie, iż jest częścią całej ludzkości.
W monografii tej zostaje poruszone jedno z centralnych zagadnień filozofii człowieka, które sprowadza się do pytania o sens indywidualizmu współistotnego godności człowieka, a więc nieredukującego jej do wspólnotowego wymiaru, ale też uwzględniającego istnienie człowieka wśród innych ludzi.
Odwiedź repozytorium UŁ i przeczytaj tę pracę.
Motto:
"Wyobraźnia bez wiedzy może stworzyć rzeczy piękne. Wiedza bez wyobraźni najwyżej doskonałe.” Albert Einstein