Świadomość konsumencka – bardziej przemyślane wydatki
Wysokie koszty życia w gospodarstwach domowych przekładają się na ograniczenia w wydatkach na dobra, które nie są przedmiotami pierwszej potrzeby. W Polsce najbardziej widoczne oszczędności dotyczą produktów luksusowych, biżuterii i zegarków, ale także mebli i elementów wyposażenia wnętrz. Ponad połowa konsumentów decydowała się na przyrządzanie posiłków w domu, rezygnując z wyjść do restauracji a blisko jedna trzecia oszczędzała na rozrywce. Najmniejsze spadki odnotowano w kategoriach takich jak ubrania i akcesoria dla dzieci.
Inflacja wykształciła w klientach nowe podejście do zarządzania finansami. Wiąże się ono głównie z maksymalizacją korzyści przy utrzymaniu określonego reżimu wydatków i zachowaniu jakości. Znacznie chętniej kupowane są mniejsze ilości produktów lub produkty w mniejszych opakowaniach. Zepsute lub uszkodzone przedmioty rzadziej zastępowane są nowymi odpowiednikami a częściej trafiają do naprawy. Klienci zaczęli dokonywać przemyślanych wyborów i poszukiwać najlepszych ofert w ramach budżetów, którymi dysponują.
Gorączka zakupów – polowanie na najlepsze oferty i wybieranie prezentów
Konsumenci będą korzystać z listopadowych wyprzedaży głównie w celu zaspokojenia swoich podstawowych potrzeb. Dodatkowo będzie to dla nich okazja realizacji zakupów świątecznych i prezentów w atrakcyjnej cenie. Polowanie na najlepsze oferty, korzystanie z odroczonych płatności i kuponów promocyjnych, specjalnych rabatów, czy dodatkowych korzyści zgromadzonych w ramach programów lojalnościowych to niewątpliwie najpopularniejsze aktywności konsumentów w czasie zbliżającej się gorączki zakupów. Warto podkreślić, że konsumenci oczekują co najmniej 30% zniżki na dobrą ofertę podczas Black Friday.
Jak wynika z raportu BCG, będziemy mieli do czynienia z rekordowym odsetkiem konsumentów planujących zakupy podczas Black Friday. W Polsce prawie 80% konsumentów deklaruje udział w listopadowych wyprzedażach a planowana wielkość wydatków polskich konsumentów w tym czasie szacowana jest na około 310 dolarów. Głównie z powodu wysokich kosztów życia, okazja do skorzystania z przecen na produkty podstawowe oraz wspomniane wcześniej prezenty świąteczne będzie główną siłą napędową w wyborach konsumentów.
Oczekuje się, że średnie wydatki związane z listopadowymi wyprzedażami wzrosną od 3% do 22% w porównaniu z 2022 r., w zależności od badanego kraju.
Prawie połowa konsumentów częściej porównuje ceny i coraz częściej świadomie przygotowuje się do okresu wyprzedaży. Sprzedawcy powinni więc w widoczny sposób oferować łączone promocje cenowe, specjalne rabaty przy pierwszych zakupach czy zniżki w przedsprzedaży. Ponieważ coraz więcej zakupów realizowanych jest przez Internet, warto pamiętać o omnikanałowym (ang. omnichannel) podejściu, przejrzystej polityce zwrotów online i offline, korzystnym wyborze opcji płatności i dostaw oraz o sprawnym zarządzaniu zapasami.
Plany zakupowe na okres wyprzedaży oraz ograniczone budżety gospodarstw domowych mogą oznaczać, że przedsiębiorstwa, które nie przygotowały się na listopadowe wyprzedaże mogą spodziewać się spadku zainteresowania ofertą w okresie przed samymi Świętami.
Tekst: dr hab. Anna Łaszkiewicz, prof. UŁ, Zakład Badań Marketingowych
Redakcja: Centrum Komunikacji i PR