Wystawa fotografii Macieja Rawluka to kolejna odsłona tematu o suburbiach – tym razem stołecznych.
Przyglądając się granicom miasta, nie krytykuję, nie szukam niedostatków, ale też nie koncentruję się na poszukiwaniu estetycznych kadrów. Staram się być uważnym obserwatorem wizualnej rzeczywistości i w miarę możliwości obiektywnie ją rejestrować
wyjaśnia autor.
Dyskusja o zabarwieniu antropologicznym będzie okazją do rozwinięcie tematów związanych z przedmieściami.
Swobodny spacer, noszący znamiona flanerowania, może być sposobem na poznanie miasta i jego okolic. W moim odczuciu w taki właśnie sposób pracował Maciej Rawluk. Eksplorował przestrzeń bez planu, stał się „analogowym” i „kolażowym” spacerowiczem, który podąża za tym, co obserwuje. Takie działanie ma swoje blaski i cienie, o których warto rozmawiać
tłumaczy dr Alicja Piotrkowska z Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej.
Spotykani na przedmieściach ludzie są pewnego rodzaju świadectwem miejsca, w którym się znajdują – mieszkają i przebywają w określonej przestrzeni, ich pobyt jest celowy. W przypadku obszarów granicznych typu miast-nie-miasto ta sprawa nabiera złożoności; przeplatają się tam elementy miejskie i pozamiejskie, można odnaleźć wiele symbolicznych wzmocnień (…) Na fotografiach Macieja Rawluka część ludzi pozuje do zdjęć. Fotograf wychodzi zatem poza bezstronną obserwację, tworzy nową sytuację komunikacyjna i część wniosków wyciąga na jej podstawie
dodaje Alicja Piotrkowska.
Fotografie Macieja Rawluka „składają się” z trzech planów: rzeczy, miejsc i ludzi. Te trzy elementy reprezentują doświadczaną przez nas rzeczywistość fizyczną, przestrzeń społeczną i ludzi. Jest to swoisty spektakl, w którym aktorzy ludzcy i nieludzcy odgrywają swoje role, nieświadomi obecności „czułego obserwatora” – fotografa zachowującego życzliwą neutralność wobec świata.
mówi kurator wystawy prof. Marek Domański (ASP w Łodzi).
O ROZMÓWCACH
Alicja Piotrkowska – antropolożka kultury, wykładowczyni w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UŁ. Jej obszary zainteresowań to m.in.: inkluzja społeczna i innowacje społeczne, antropologia wizualna, oddolne ruchy miejskie, alternatywne wspólnoty i gender studie (fot. Bartosz Kałużny)
Maciej Rawluk – urodzony w wieku XX obserwator rzeczy zwykłych, fotograf. Działa również w zakresie filmu i malarstwa. Jest autorem siedmiu książek poświęconych długoterminowym projektom fotograficznym: „Przystanki polskie”, „Bałuty – palimpsest”, „Setka”, „Posta Romana,” „Ojczyzna”, „Jedynka”, „Wszystko składane”. Pracuje w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, gdzie w Instytucie Fotografii i Multimediów prowadzi Pracownię Dokumentu Fotograficznego.
Marek Domański– fotograf i nauczyciel akademicki, aktywny w dziedzinach twórczości wizualnej i publicystycznej. Na wystawach prezentuje fotografie inscenizowane, dokumentalne, a także obiekty i rysunki. Autor i współautor kilku monografii oraz innych publikacji. Kurator i współtwórca projektów badawczych. Pracuje w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, gdzie w Instytucie Fotografii i Multimediów prowadzi Pracownię Obrazowania Fotograficznego (fot Marek Herbik)
O PROWADZĄCYM
Bartosz Kałużny – amerykanista, doktor nauk społecznych, flaner, fotograf (fot. Joanna Barczyńska)
Więcej informacji nt. wystawy można znaleźć na stronie projektu (przejdź do strony projektu).