Jej celem było poszukiwanie odpowiedzi na pytania dotyczące tego:
- jak będą wyglądały dalsze scenariusze koegzystencji ludzkiej i sztucznej inteligencji?
- jaką rolę powinna spełniać etyka w świecie algorytmów?
- w jakim stopniu reklama jest dźwignią zmiany w transformacji ekonomicznej?
- jak rozumieć archetypy społeczne i kulturowe obecne w reklamie?
W gronie ekspertów znaleźli się: dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, prof. Andrzej Dragan, dr Katarzyna Bąkowicz, dr Tomasz Rożek, Tomasz Raczek, Olga Drenda, Jan Wróbel, prof. Jan Kreft, prof. Bolesław Rok, Artur Kurasiński, a patronat honorowy nad konferencją objął między innymi Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
Badania prowadzone przez dr Dominikę Kaczorowską-Spychalską pokazują, że firmy podejmując swoje decyzje o wykorzystaniu narzędzi GenAI, w tym w komunikacji marketingowej, powinny kierować się nie tylko obowiązującymi regulacjami prawnymi wynikającymi między innymi z uchwalonego obecnie AI Act, ale także oczekiwaniami w tym zakresie ze strony konsumentów.
Prowadzone przeze mnie badania pokazują, że polscy konsumenci oczekują, że materiały tworzone przy wykorzystaniu GenAI będą w jednoznaczny sposób oznaczane przez firmy. Subiektywna ocena etyczności takiego czy innego poziomu zastosowania tej technologii w reklamie i związany z tym poziom akceptacji lub negacji takich komunikatów przez konsumentów, może mieć wpływ na poziom zaufania wobec marki. To zaś, w sposób oczywisty, będzie determinować, obok regulacji prawnych, decyzje firm co do zakresu i poziomu wykorzystania AI.
– podkreślała w trakcie panelu, dyskutując z Arturem Kurasińskim i dr. Tomaszem Rożkiem.
Ryzyko nieetycznego wykorzystania narzędzi GenAI skłania do podjęcia świadomych działań, czego znakomitym przykładem są przygotowywane przez Radę Reklamy samoregulacje, w tworzeniu których obecnie uczestniczy dr Dominika Kaczorowska-Spychalska. - Bo przecież w świecie technologii, wciąż najważniejszy jest człowiek – dodaje.
Konferencja była skierowana do szerokiego grona przedstawicieli biznesu i nauki, prezentując ogromną dawkę rzetelnej i aktualnej wiedzy, w kontekście najnowszych publikacji, wyników badań i raportów.
Redakcja: Wydział Zarządzania UŁ