Konferencja Rady Reklamy „Reklamuję Etycznie 23' - Algorytmy zmiany” z udziałem dr Dominiki Kaczorowskiej-Spychalskiej

Jak wynika z badań Capgemini Research Institute generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) znajdzie niewątpliwie swoje ogromne zastosowanie w procesie kreacji i optymalizacji kampanii reklamowych. I chociaż konsumenci deklarują, że wykorzystanie tej technologii nie jest dla nich żadnym problemem, to jednocześnie przyznają, że nie są oni świadomi potencjalnych zagrożeń etycznych z tym związanych. Tej problematyce poświęcona była tegoroczna konferencja Rady Reklamy, „Reklamuję Etycznie 23' - Algorytmy zmiany”, która odbyła się 7 grudnia 2023 r. w Warszawie. 

Jej celem było poszukiwanie odpowiedzi na pytania dotyczące tego:

  • jak będą wyglądały dalsze scenariusze koegzystencji ludzkiej i sztucznej inteligencji?
  • jaką rolę powinna spełniać etyka w świecie algorytmów? 
  • w jakim stopniu reklama jest dźwignią zmiany w transformacji ekonomicznej?
  • jak rozumieć archetypy społeczne i kulturowe obecne w reklamie?

 

W gronie ekspertów znaleźli się: dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, prof. Andrzej Dragan, dr Katarzyna Bąkowicz, dr Tomasz Rożek, Tomasz Raczek, Olga Drenda, Jan Wróbel, prof. Jan Kreft, prof. Bolesław Rok, Artur Kurasiński, a patronat honorowy nad konferencją objął między innymi Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. 

Zdjęcie z nagrania panelu dyskusyjnego

Badania prowadzone przez dr Dominikę Kaczorowską-Spychalską pokazują, że firmy podejmując swoje decyzje o wykorzystaniu narzędzi GenAI, w tym w komunikacji marketingowej, powinny kierować się nie tylko obowiązującymi regulacjami prawnymi wynikającymi między innymi z uchwalonego obecnie AI Act, ale także oczekiwaniami w tym zakresie ze strony konsumentów.  

Prowadzone przeze mnie badania pokazują, że polscy konsumenci oczekują, że materiały tworzone przy wykorzystaniu GenAI będą w jednoznaczny sposób oznaczane przez firmy. Subiektywna ocena etyczności takiego czy innego poziomu zastosowania tej technologii w reklamie i związany z tym poziom akceptacji lub negacji takich komunikatów przez konsumentów, może mieć wpływ na poziom zaufania wobec marki. To zaś, w sposób oczywisty, będzie determinować, obok regulacji prawnych, decyzje firm co do zakresu i poziomu wykorzystania AI.

–  podkreślała w trakcie panelu, dyskutując z Arturem Kurasińskim i dr. Tomaszem Rożkiem.   


Ryzyko nieetycznego wykorzystania narzędzi GenAI skłania do podjęcia świadomych działań, czego znakomitym przykładem są przygotowywane przez Radę Reklamy samoregulacje, w tworzeniu których obecnie uczestniczy dr Dominika Kaczorowska-Spychalska. - Bo przecież w świecie technologii, wciąż najważniejszy jest człowiek – dodaje.  


Konferencja była skierowana do szerokiego grona przedstawicieli biznesu i nauki, prezentując ogromną dawkę rzetelnej i aktualnej wiedzy, w kontekście najnowszych publikacji, wyników badań i raportów. 

Zdjęcie z nagrania panelu dyskusyjnego

 

 

Redakcja: Wydział Zarządzania UŁ