Nauka inspiruje – dr Aleksandra Mroczek-Żulicka

Absolwentka Wydziału Nauk o Wychowaniu, lecz zawodowo realizuje się na Wydziale Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego. Pasjonatka pedagogiki w zakresie profilaktyki i animacji społeczno-kulturalnej. Pierwsze szlify i kwalifikacje zawodowe zdobyła pracując jako koordynatorka projektów edukacyjnych realizowanych dzięki pozyskanym funduszom europejskim. Bogactwo doświadczeń, przyjaźni i pasji do pracy z ludźmi odkryła dzięki działalności w Związku Harcerstwa Polskiego. Dokładnie przebadała czy Łódź twórczo organizuje czas wolny swoim mieszkańcom.

dr Aleksandra Mroczek-Żulicka na tle placu Wolności w Łodzi widzianego z lotu ptaka nocą w zimowej aurze ze śniegiem na dachach budynków

dr Aleksandra Mroczek-Żulicka - z pierwszego wykształcenia oraz sercem jestem pedagogiem; geografką stałam się z wyboru.  Moje zainteresowania badawcze dotyczą twórczego podejścia do turystyki i rekreacji. Jestem też miłośniczką dydaktyki, tutorką oraz opiekunką Studenckiego Koła Naukowego Geografów Turyzmu UŁ “Włóczykije”.

Co zainspirowało Panią do zostania naukowczynią?  

Szczególnie inspirujący był pobyt w trakcie studiów magisterskich na stypendium Erasmusa w Szwecji. Kontakt z ludźmi o szerokich horyzontach i ambitnych planach sprawił, że zaczęłam w inny sposób myśleć o swojej karierze zawodowej. Chciałam móc odkrywać, dzielić się swoją wiedzą oraz umiejętnościami z innymi.  

Jaki wpływ na otaczającą rzeczywistość wywiera Pani praca? 

Interesuje mnie miasto i jego twórczy potencjał. Badając twórcze inicjatywy w Łodzi, odkrywam inne, mniej znane jej oblicza oraz działających w niej ludzi z pasją. Ważne jest dla mnie poszukiwanie rozwiązań oryginalnych, ale też wartościowych w zakresie organizacji miejskiej turystyki i rekreacji. 

Jak Pani rozumie pojęcie: zawód naukowca?

Dla mnie to osoba zarażająca innych chęcią do poszukiwania prawdy i rzetelnej, dobrej roboty.

Więcej o pracy dr Aleksandry Mroczek-Żulickiej

Blog osobisty - Geo-pedagog

New meanings of computer-based entertainment and communication among students in Poland during the COVID-19 pandemic

Realizacja projektu badawczego z grantu NCN
Rola organizacji miejskiej przestrzeni rekreacyjnej w rozwoju rekreacji twórczej. Przykład Łodzi

  • Celem projektu było wyjaśnienie roli organizacji miejskiej przestrzeni rekreacyjnej w rozwoju rekreacji twórczej na przykładzie Łodzi.
  • Celem poznawczym projektu była identyfikacja plenerowej rekreacji twórczej w miejskiej przestrzeni rekreacyjnej, jej rozmieszczenia oraz sposobów organizacji. 
  • Wśród celów naukowych wymienia się: przetestowanie i weryfikację teorii organizacji rekreacji twórczej w miejskiej przestrzeni rekreacyjnej na przykładzie Łodzi oraz ocenę jej przydatności.
  • Celem metodologicznym było przede wszystkim stworzenie modelu miejskiej przestrzeni rekreacyjnej sprzyjającej organizowaniu rekreacji twórczej poprzez: analizę uczestników plenerowej rekreacji twórczej, charakterystykę organizatorów takich wydarzeń oraz określenie znaczących elementów w miejskiej przestrzeni rekreacyjnej sprzyjających organizacji plenerowej rekreacji twórczej.
  • Projekt posiadał także cel aplikacyjny, którym było stworzenie rekomendacji dla władz lokalnych dotyczących wykorzystania potencjału miejskiej przestrzeni rekreacyjnej dla rozwoju rekreacji twórczej.

Wnioski z powyższych badań opublikujemy w formie wywiadu z dr Aleksandrą Mroczek-Żulicką, na stronie internetowej Uniwersytetu Łódzkiego już w nadchodzącym tygodniu.

Dorobek naukowy

ORCID
Linkedin
Google-Scholar
Scopus
Web of Science


Materiał źródłowy: dr Aleksandra Mroczek-Żulicka (Instytut Geografii Miast, Turyzmu i Geoinformacji, Wydział Nauk Geograficznych)
Redakcja: Michał Gruda (Centrum Komunikacji i PR)

Misją Uniwersytetu Łódzkiego jest rzetelne prowadzenie badań naukowych oraz aktywne głoszenie prawdy z nich płynącej, tak by mądrze kształcić kolejne pokolenia, być użytecznym dla społeczeństwa oraz odważnie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata. Doskonałość naukowa jest dla nas zawsze najlepszym kompasem. Nasze wartości to: odwaga, ciekawość, zaangażowanie, współpraca i szacunek.