Współpraca mistrza i ucznia, współpraca w ramach strzechy budowlanej, włoskie warsztat renesansowe, pracownie Rubensa i Rembrandta, WHUTEMAS, plenery malarskie Pruszkowskiego w Kazimierzu Dolnym, coworking for artists to tylko kilka przykładów bliskiej kohabitacji twórców, która przyniosła doskonałe rezultaty. Podobnie jest w przypadku wspólnego malowania Ryszarda Hungera i Piotra Kotlickiego.
Rozmowy o sztuce, wzajemne wizyty w pracowniach i wspólne zajęcia ze studentami zaowocowały przenikaniem się również na polu sztuki. Stało się ono niesamowitym obszarem eksploracji, laboratorium idei, w którym nieustannie trwa proces twórczy i wyłaniają się wizje oraz koncepcje podążających odmienną ścieżką artystów
tak o duecie Hunger-Kotlicki pisze Adriana Usarek (2023).
Wiele różnic jest jednak pozornych. Zachęcamy do lektury pełnego tekstu kuratorskiego autorstwa prof. Anety Pawłowskiej (przejdź do strony wystawy).
Wydarzenie objęte jest patronatem Łódzkiego Towarzystwa Naukowego.
O ARTYSTACH
Ryszard Hunger
(ur. 1940, Łódź)
Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie ASP), gdzie w roku 1990 otrzymał tytuł profesora tytularnego. Przez wiele lat pracował na macierzystej uczelni, sprawując funkcje dziekana, prorektora, a w latach 1987-1993 rektora. Był wieloletnim wykładowcą historii sztuki na Uniwersytecie Łódzkim obecnie. W latach 1970-1973 należał do łódzkiej Grupy Konkret. W kolejnych dziełach malarskich z cyklu „Okna” (1973-1983) – realizował albertiańską ideę obrazu jako „otwartego okna”. W kolejnym cyklu „Imago” jawi się jako abstrakcjonista; preferujący formy geometryczne, zrytmizowane. Z czasem zaczął tworzyć obrazy figuratywne, nasycone ekspresją i metaforyką. Zajmuje się również grafiką artystyczną. Jest autorem 30 wystaw indywidualnych. Brał udział w około 400 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Prace R. Hungera znajdują się w zbiorach wielu muzeów, galerii krajowych i zagranicznych oraz w kolekcjach prywatnych. W 1985 roku był wśród czternastu polskich artystów zaproszonych do Talla, miasta sztuki, żeby pozostawić tam swoją artystyczną realizację. Otrzymał wówczas Premio Internazionale Apollo Musagete. Obok licznych nagród i wyróżnień jest laureatem Nagrody Miasta Łodzi, 2002. W roku 2010 otrzymał Złoty Medal „Zasłużony kulturze – Gloria Artis”.
Piotr Kotlicki
(ur. 1972, Piotrków Trybunalski)
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Dyplom otrzymał w 2000 roku w Pracowni Malarstwa prof. Ryszarda Hungera. Od 2007 jest wykładowcą na Wydziale Reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Wystawiał m.in. w Warszawie w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta (Polska); w Ningbo Museum of Art (Chiny), na Festiwalu Videomedja w Nowym Sadzie (Serbia); na Festiwalu MADATAC w Madrycie (Hiszpania); w Drei Ringe (Niemcy) oraz w Narodowym Instytucie Audiowizualnym. Kotlicki jest m.in. Laureatem Grand Prix, na Interference Festival.
O KURATORZE
Aneta Pawłowska (dr hab., prof. UŁ) jest historykiem i historykiem sztuki. Od roku 2011 jest wybranym na już na kolejną kadencję aktywnym członkiem Zarządu Polskiego Instytutu Studiów Nad Sztuką Świata (http://www.world-art.pl/), którego jest też współzałożycielką. Ponadto pełni funkcje: Eksperta Komisji Europejskiej (od 2016), jest członkiem: sieci naukowej COST (od 2016), Łódzkiego Towarzystwa Naukowego (od 2016; od 2019 Przewodnicząca Wydziału VI Sztuki i Nauk o Sztuce). Od 2015 r. posiada tytuł Rzeczoznawcy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od roku 2017 należy także do grupy naukowo-badawczej Proxectos e Estudos Sobre Patrimonio Cultural = Project and Studies on Cultural Heritage (GI-1907), utworzonej na Universidade de Santiago de Compostela w Hiszpanii. Od 2017 r. jest członkiem „International Visiting Faculty” of Chandigarh University Punjab Indie, zaś od 2018 r. jest „external scientific fellow” (zewnętrzny pracownik naukowy) na Wydziale Historycznym University of West Bohemia, Plzen. Jest kierownikiem kilku grantów dotyczących wspierania osób z niepełnosprawnościami w ich kontakcie ze sztuką.
Prof. Pawłowska jest autorką i współautorką 8 książek (w tym dwie publikacje były sfinansowane z grantu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego), redaktorką 6 monografii wieloautorskich. Ponadto ma w dorobku autorstwo ponad 140 artykułów w monografiach i czasopismach (w tym kilkanaście wydanych za granicą w językach angielskim, hiszpańskim, ukraińskim). Zainteresowania naukowe prof. Pawłowskiej dotyczą trzech głównych nurtów badawczych są to: sztuka polska XIX i XX wieku, tradycyjna sztuka i kultura Afryki Południowej oraz audiodeskrypcja i udostępnianie dzieł sztuki.
***
Redakcja: Bartosz Kałużny (Centrum Komunikacji i PR UŁ)
Misją Uniwersytetu Łódzkiego jest rzetelne prowadzenie badań naukowych oraz aktywne głoszenie prawdy z nich płynącej, tak by mądrze kształcić kolejne pokolenia, być użytecznym dla społeczeństwa oraz odważnie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata. Doskonałość naukowa jest dla nas zawsze najlepszym kompasem. Nasze wartości to: odwaga, ciekawość, zaangażowanie, współpraca i szacunek.