PROFIL PRACOWNIKA: Adam Cybulski
dr Adam Cybulski
e-mail: adam.cybulski@uni.lodz.pl
PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE
CZYM SIĘ ZAJMUJĘ
Nauczyciel akademicki zatrudniony w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Wybrane kursy akademickie prowadzone w latach 2018-2022: Filmowe środki stylistyczne, Telewizja w systemie komunikowania, Dramaturgia formatów telewizyjnych, Gatunki i formaty telewizyjne, Główne teorie filmu, Analiza filmu, Współczesne teorie filmu, Kino światowe w XXI wieku, Oczy szeroko otwarte – filmowe wizerunki cielesności. Opiekun Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego: http://filmoznawczo.weebly.com/; https://pl-pl.facebook.com/filmoznawczo/.
BIOGRAM
Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Rozprawę doktorską, napisaną pod kierunkiem prof. UŁ dr hab. Małgorzaty Jakubowskiej, obronił 12 czerwca 2019 roku. Od 2018 roku pracuje jako nauczyciel akademicki w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych (dawnym Zakładzie Historii i Teorii Filmu). Od 2019 roku jest opiekunem Koła Naukowego Filmoznawców UŁ.
ZAINTERESOWANIA
Zainteresowania naukowe:
ciało w filmie, kino amerykańskie, kategorie retro i nostalgii w filmie, związki kina i telewizji
Kursy akademickie:
- Filmowe środki stylistyczne
- Analiza filmu/ Analiza filmu IV (po 1980 roku)
- Gatunki i formaty telewizyjne
- Dramaturgia formatów telewizyjnych
- Oczy szeroko otwarte – filmowe wizerunki cielesności
- Telewizja w systemie masowego komunikowania
- Kino światowe w XXI wieku
- Główne teorie filmu
- Współczesne teorie filmu
- Inne ciała – filmowe wizerunki fizycznego piętna
- Seminarium licencjackie
OSIĄGNIECIA
Artykuły naukowe:
- Krystaliczne obrazy Leosa Caraxa. Uwagi o „Chłopak spotyka dziewczynę” i „Złej krwi” w optyce koncepcji obrazu-czasu Gillesʼa Deleuzeʼa, „Panoptikum” 2014, nr 13 (20).
- New is Overrated. Konferencja NECS “Archives of/for the Future” w kontekście nostalgii za filmem analogowym, „Perspektywy Kulturoznawcze” 5/2015.
- Dezorientacja, nadmiar, cytat. O postmodernistycznym kodzie w filmach Leosa Caraksa, [w:] Paradygmaty współczesnego kina, red. R. W. Kluszczyński, T. Kłys, N. Korczarowska-Różycka, Łódź 2015.
- Gliński kontra Kamiński. Wierna czy niewierna ekranizacja?, [w:] Kamienie i szaniec. Analizy, rozmowy, kontrowersje wokół filmu Roberta Glińskiego, red. M. Jakubowska, Warszawa 2015.
- Powrót do ruchu. Początki kinematografu i nomadyczność w „Holy Motors” Leosa Caraxa, „Mała kultura współczesna” 2015, nr 2.
- Obserwując codzienność. O kinie osobistym Midiego Z, [w:] Cicha eksplozja. Nowe kino Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, red. J. Murczyńska, Kraków, Warszawa 2016 [książka wyróżniona nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej].
- „Kłopotliwe” ciała w filmach Harmonyʼego Korineʼa. „Skrawki” i „Julien Donkey-Boy” wobec przedstawień ułomności fizycznej w kinie amerykańskim, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2017, nr 4.
- Leos Carax: kinofil, który przestał oglądać filmy, [w:] Autorzy kina europejskiego VII, red. P. Włodek, K. Żyto, Łódź 2018.
- Nowy film retro. Problem napisów początkowych, „Fragile” 2019, nr 4 (46).
- O nowych sposobach zarządzania fizyczną różnicą na ekranie: autotematyzm i intencja zwrotna wobec reprezentacji „anormalnego” ciała w filmie, „Zagadnienia Rodzajów Literackich/ Problems of Literary Genres” 2020, nr 1.
- Fałszywy żebrak (1898) wobec disability studies. Uwagi o miejscu pierwszego filmu o niepełnosprawności ruchowej w literaturze naukowej, [w:] Konteksty źródłowe w badaniach filmoznawczych, red. B. Giza, B. Gierszewska, M. Bator, Warszawa 2022.
Monografie:
- „Kłopotliwe” ciała. Strategie przedstawiania fizycznej „anormalności” we współczesnym filmie fikcji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2021.
Przekłady z języka angielskiego:
- Giovanna Fossati, Pracując z dziedzictwem filmowym, rozm. przepr. Ł. Biskupski, tłum. A. Cybulski, M. Rawska, „EKRANy” 2016, nr 2 (30).
- Deniz Göktürk, How Modern Is It? Ruchome obrazy Ameryki we wczesnym kinie niemieckim, tłum. A. Cybulski, M. Rawska, [w:] Filmowa Europa, red. M. Pabiś-Orzeszyna, M. Rawska, P. Sitarski, Łódź 2020.
- Clara Pafort-Overduin, John Sedgwick, Znajomość zachowań widowni na podstawie danych statystycznych: Londyn i Amsterdam w połowie lat 30. XX wieku, tłum. A. Cybulski, M. Rawska, [w:] Filmowa Europa, red. M. Pabiś-Orzeszyna, M. Rawska, P. Sitarski, Łódź 2020.
Inne publikacje:
- Ucieczki w noc. Noc amerykańska (próba charakterystyki formuły), „Kino” 2018, nr 9.
- Films of Panos Cosmatos: Retro as an Aesthetic of Alienation, „In Media Res” 01.04.2020.
Udział w projektach badawczych:
- Interdyscyplinarny projekt „Wymiary cielesności: między bioetyką i filmoznawstwem” finansowany w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” (2016-2017).
Wybrane referaty wygłoszone na konferencjach:
- Podwójny seans – musicale Johna Watersa (Konferencja naukowa „Spotkania z gatunkami: musical”, Łódź 2014).
- Kobieta melodramatu a kobieta horroru. Heroiny w klasycznym kinie japońskim (Konferencja naukowa „Kultura Japonii: Kino – Teatr – Komiks – Animacja”, Poznań 2015).
- „Sześć sezonów i film”. Samozwrotność i pastisz w serialu „Community” (Konferencja naukowa „Spotkania z gatunkami: komedia”, Łódź 2015).
- Filmowa twórczość Harmonyʼego Korineʼa jako nawiązanie do demoniczno-osobliwych wizerunków niepełnosprawności z początku XX wieku (Konferencja naukowa „Ciało to trickster. Społeczno-kulturowe konteksty doświadczania ciała”, Wrocław 2015).
- Kampowy Szpital Brytania. Analiza języka w serialu „Garth Marenghi’s Darkplace” (Konferencja naukowa „Popkultura, kicz i kamp. Współczesne oblicza gatunków telewizyjnych”, Łódź 2016).
- Przeżycie katarktyczne a dyskomfort podglądacza. Strategie przedstawiania ciała ułomnego w kinie współczesnym (Konferencja naukowa „II Zjazd Filmoznawców i Medioznawców: Dyskursy widzialności”, Kraków 2016).
- Discourse of Pity and Management of Visible Stigma. Images of Physical Otherness in Modern Cinema (Konferencja naukowa „NECS – Sensibility & the Senses: Media Bodies Practices”, Paryż 2017).
- Fałszywy żebrak. Problemy z pierwszym filmem o niepełnosprawności fizycznej („III Zjazd Filmoznawców i Medioznawców: Przestrzenie — praktyki — artykulacje”, Łódź 2019).
- Pomiędzy codzienną czynnością a „pokazem magika”. Praktyczne i estetyczne funkcje protez kończyn górnych w amerykańskim filmie lat 40. (Konferencja naukowa „Rzeczy, przedmioty, artefakty”, 2022).
- Early 90s ‘Freakery’: ‘Human Oddities’ & Reflection on Media Representations of Physical Difference (Konferencja naukowa „NECS – Care”, Oslo 2023).
- European University Film Award w świetle wizerunku nowego kina europejskiego oraz pracy dydaktycznej („IV Zjazd Filmoznawców i Medioznawców: Narracje — teorie, strategie, konteksty”, Warszawa 2023).
Wybrane rozmowy i wykłady:
- Irak: etniczność, religia i polityka. Spotkanie z Krzysztofem Zdulskim po filmie Tylko umarli (Festiwal Transatlantyk, Łódź 2016).
- Ukraina, jakiej nie znamy. Spotkanie z Włodimirem Kowalenką po filmie Prawie święty (Festiwal Transatlantyk, Łódź 2016).
- Poza dyskursem litości (w ramach cyklu wykładów „Ciało i ekran”, Muzeum Sztuki, Łódź 2018).
- Close reading: metody, za pomocą których można analizować film. Zajęcia warsztatowe dla nauczycieli (Regionalny Kongres Edukacji Kulturalnej, Łódź 2018).
- Udział w rozmowie Śniadanie z książką. „Autorzy kina europejskiego VII” (Festiwalu Kamera Akcja, Łódź 2018).
- Udział w warsztacie Cinephilia as Care Work: Teaching European Cinema in Times of Crisis; wraz z Dagmar Brunow, Renatą Šukaitytė, Philippe’em Meersem (Konferencja naukowa „NECS – Care”, Oslo 2023).
Wyróżnienia:
- Nagroda Rektora UŁ II stopnia za działalność naukową (książka „Kłopotliwe” ciała. Strategie przedstawiania fizycznej „anormalności” we współczesnym filmie fikcji).
- Nominacja do nagrody Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami w kategorii „Debiut Roku” (książka „Kłopotliwe” ciała. Strategie przedstawiania fizycznej „anormalności” we współczesnym filmie fikcji).
KONTAKT I DYŻURY
tel: 42-665-51-33
e-mail: adam.cybulski@uni.lodz.pl
Pomorska 171/173 pokój: 3.04 90-236 Łódź
Dyżury
środa: 15:30-16:30 Pokój 3.04. Uprzejmie proszę o zapisywanie się drogą mejlową.
czwartek: 12:00-13:00 Pokój 3.04. Uprzejmie proszę o zapisywanie się drogą mejlową.