PROFIL PRACOWNIKA: Agnieszka Gralińska-Toborek
dr hab. Agnieszka Gralińska-Toborek
PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE
CZYM SIĘ ZAJMUJĘ
Pracownik naukowo-dydaktyczny
Zajęcia z historii estetyki, teorii sztuki, metodologii historii sztuki, sztuki w przesztrzeni publicznej.
BIOGRAM
Posiadane stopnie naukowe
2020- doktor habilitowany, stopień nadany uchwałą Komisji Uniwersytetu Łódzkiego do spraw stopni naukowych w dyscyplinach literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii.
2004 – doktor filozofii, stopień nadany przez Radę Wydziału Filozoficzno-Historycznego Uniwersytetu Łódzkiego na podstawie rozprawy Świadomość ikonograficzna a nowoczesna praktyka artystyczna i refleksja nad sztuką
1998 –magister historii sztuki, dyplom uzyskany na WydzialeFilozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Łódzkiego
1995- magister historii, dyplom uzyskany na WydzialeFilozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Łódzkiego
Dotychczasowe zatrudnienie w jednostkach naukowych.
2013 do dziś – adiunkt, Katedra Etyki Uniwersytetu Łódzkiego
1996 – asystent (od 2004 – adiunkt), Katedra Estetyki Uniwersytetu Łódzkiego
ZAINTERESOWANIA
Zainteresowania badawcze: estetyka środowiskowa, bezpośrednie przeżycie estetyczne w przestrzeni miejskiej, DIY urbanism, sztuka w przestrzeni publicznej, relacje pomiędzy sztuką współczesną a sztuką dawną oraz estetyczne interpretacje antyku we współczesności.
OSIĄGNIECIA
Dorobek naukowy
Monografie:
Agnieszka Gralińska-Toborek, Graffiti i street art. Słowo, obraz, działanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019
Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Doświadczenie sztuki w przestrzeni miejskiej. Galeria Urban Forms 2011-2013/ Experience of Art in Urban Space. Urban Forms Gallery 2011-2013, Łódź 2014
Redakcje:
Aesthetic Energy of the City. Experiencing Urban Art And Space, red. Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
„Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica.Ethica – Aesthetica – Practica” 2017, nr 30, Ideas, Forms, Places in Public Space, red. Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Agnieszka Gralińska-Toborek
„Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica.Ethica – Aesthetica – Practica, 2022, nr 40, Urban Images II, red. Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Agnieszka Gralińska-Toborek
„Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica.Ethica – Aesthetica – Practica, 2022 nr 41, Viewing and Reading as an Aesthetic Challenge. Static and Dynamic Qualities of the City red. Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Agnieszka Gralińska-Toborek
Practica et Speculativa. Studies Offered to Professor Andrzej M. Kaniowski, red. Marek Gensler, Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Krzysztof Kędziora, Joanna Miksa, Wyd. UŁ, Łódź 2022
Artykuły naukowe (wybrane)
Znaczenie obrazu w koncepcji kultury Aby Warburga, „Przegląd Filozoficzny- Nowa Seria”, r.2006, nr 3, s. 69-83
Gesty symboliczne w sztuce współczesnej w świetle koncepcji Aby’ego Warburga, „Kultura Współczesna”, 2007, nr 2 (52), s. 51-61
Idea a obraz. Ikonoklastyczny aspekt konceptualizmu [w:] „ Sztuka i Dokumentacja” nr 6 r. 2012
The aesthetic of performance – as exemplified by performative patriotism, Art. Inquiry , vol. XIV (XXII),2012, ss. 253-268.
Nowy Stary Rynek w Łodzi – nieudane miejsce, Czasopismo Naukowe „Kultura i Historia” nr 30 r. 2016
Dual Place of Street Art- the City vc the Internet, “Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Ptactica. Ideas, Forms. Places in Public Spaces” ,red. Agnieszka Gralińska -Toborek, Wioletta KazimierskaJerzyk. 30/2017, s. 99-109.
An Independent Artistic Movement in the Last Decade of Communistic System in Poland. “West Bohemian Historical Review”X | 2020 | 1, p. 123-137.
The aesthetics of green guerrilla. From activism to fine art, “On the w@terfornt”, vol.63, no.1 (2021), p.3-28, revistes.ub.edu/index.php/waterfront/artic...
Ecology and art – in the network of discourses,: “Art Inquiry. Recherches sur les arts” 2021 T. 23
BordaloII – sztuka prosto z wysypiska, „Powidoki”, nr 6, 2021-2022, s.83-93.
Street Art: Between Integration And Dispersion. A Global Collective of Individualities
„Art Inquiry. Recherches sur les arts”, 2022,vol. XXIV, p.p.319-332
(Post)klasycyzm Igora Mitoraja, „Pamiętnik Sztuk Pięknych” t. 17 2022.
Pawłowska, Aneta; Gralińska-Toborek, Agnieszka; Gryglewski, Piotr; Sleptsov, Oleg; Ivashko, Oleksandr; Molodid, Oleksandr; Poczatko, Marek,
Problems of expositions and protection of Banksy’s murals in Ukraine,
“International Journal of Conservation Science” vol. 14, nr 1, 2023, s.91-114.
Rozdziały w monografiach (wybrane)
Barwy realizmu: władza, ciało, myśl, [w:] Artysta wobec siebie i społeczeństwa- twórczość Zbyluta Grzywacza i jej konteksty. Meteriały z konferencji naukowej w Muzeum Narodowym w Krakowie 7-8 maja 2009, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2010ss 173-184
Transmedialne strategie street artu- obrona czyutrata tożsamości? [w:] Sztuki w przestrzeni transmedialnej, red. T. Załuski, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź 2010, s.180-188
Performans-działanie, które działa, [w:] Zwrot performatywny w estetyce, red. L.Bieszczad, WydawnictwoLibron, Kraków 2013, ss.119-127
Mit jako pretekst do refleksji nad kryzysem kultury, [w:] Acta Artis. Studia ofiarowane Profesor Wandzie Nowakowskiej, red. A.Pawłowska, E.Jedlińska, K.Stefański, Wyd. UŁ, Łódź 2016, s. 117-12.
Art of Serenity: Aesthetic Function of Humor in Street Art[w:] , Urban Art: Creating the Urban with Art. Proceedings of the International Conference at Humboldt-Universtität zu Berlin 15-16 July 2016, Urbancreativity.org,
KONTAKT I DYŻURY
Dyżury
wtorek: 13:30-15:00 5 grudnia 2023 dyżur odwołany