PROFIL PRACOWNIKA: Dorota Podgórska-Jachnik

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

Pracuję w Katedrze Badań Edukacyjnych na Wydziale Nauk o Wychowaniu. Prowadzę badania i zajęcia dydaktyczne związane z problematyką niepełnosprawności - zwłaszcza głuchoty, z diagnozą i terapią zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, pedagogiką specjalną i edukacją włączającą, a także pracą socjalną z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Jestem pedagogiem specjalnym, psychologiem i logopedą.

BIOGRAM

Ukończyłam na UŁ studia magisterskie na kierunkach: pedagogika (nauczanie początkowe) i psychologia, a także studia podyplomowe z pedagogiki specjalnej (surdopedagogiki), logopedii jak również coachingu z mentoringiem w edukacji. Mój doktorat poświęcony był komunikacji pantomimicznej z dziećmi głuchymi (1999), habilitacja - procesom emancypacji osób głuchych (2014). Przez wiele lat pełniłam funkcję uczelnianego pełnomocnika rektora ds. osób niepełnosprawnych. Jestem profesorem uczelni w Katedrze Badań Edukacyjnych UŁ, moim drugim miejscem pracy jest Katedra Pedagogiki Specjalnej i Logopedii UKW w Bydgoszczy

Przez cały okres pracy na uczelni podtrzymywałam także swoją pozaakademicką praktyczną aktywność zawodową. Jestem nauczycielem mianowanym. Pracowałam w szkole specjalnej dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, jako psycholog-terapeuta dzieci z uszkodzonym słuchem, jako psycholog-doradca w Centrum Aktywizacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych oraz w poradni Fundacji Wsparcia Psychospołecznego, jako nauczyciel-konsultant ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych w WODN w Zgierzu. Jestem m.in. ekspertką ds. niepełnosprawności RCPS w Łodzi, ORE, PFRON, członkinią Komisji Ekspertów ds. Osób Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich. Współpracuję z organizacjami pozarządowymi na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Od roku 2018 współpracuję z Zachodnio-Kazachskim Uniwersytetem im. M. Utemisova w Uralsku. Obyłam tam dotąd trzy staże naukowe profesora wizytującego, ukierunkowane na problematykę edukacji włączającej.

Edukacją włączającą zajmuję się w aspekcie teoretycznym i praktycznym, m.in. w ramach współtworzenia modelu oraz narzędzi szkolnej oceny funkcjonalnej, szkolenia kadr pedagogicznych oraz pilotażu pierwszych polskich Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW).

ZAINTERESOWANIA

  • problemy funkcjonowania społecznego i poznawczego, problemy z komunikacją, rozwojem mowy i języka osób z niepełnosprawnością (zwłaszcza sensoryczną)
  • praca socjalna na rzecz osób niepełnosprawnych, ekonomia społeczna i aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością
  • psychiatria środowiskowa i terapia środowiskowa, poradnictwo, pomoc psychospołeczna dla osób niepełnosprawnych i z zaburzeniami psychicznymi
  • (wczesne) wspomaganie rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością
  • diagnostyka funkcjonalna ICF; ocena funkcjonalna dla celów edukacyjnych
  • uwarunkowania edukacji włączającej, ruchu integracyjnego i emancypacji osób niepełnosprawnych
  • Disability Studies i Deaf Studies
  • OSIĄGNIECIA

    Za swoje największe osiągnięcia uważam wykorzystanie wiedzy naukowej z zakresu pedagogiki specjalnej i psychologii dla celów realnej poprawy życia naszego społeczeństwa, w tym społeczności lokalnych, z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami i innych zagrożonych wykluczeniem społecznym. Było to możliwe dzięki zaangażowaniu w działania eksperckie: prace nad Wojewódzką Strategią w zakresie Polityki Społecznej 2020 oraz 2030; opracowanie Wojewódzkiego Programu Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych i Przeciwdziałania Ich Wykluczeniu Społecznemu oraz Pomocy w Zatrudnianiu Osób Niepełnosprawnych Województwa Łódzkiego 2030; prace zespołu makroregionalnego nad modelem Kooperacje 3D - współpracy międzysektorowej i międzyresortowej w zakresie rozwiązywania lokalnych problemów społecznych; udział z zespole opracowującym narzędzia szkolnej oceny funkcjonalnej dla potrzeb edukacji włączającej w polskich szkołach; publikacje z zakresu pracy socjalnej.

    WYBRANE PUBLIKACJE NAUKOWE:

    A) Monografie i opracowania autorskie i współautorskie:

    1. Podgórska-Jachnik D. (2021). Edukacja włączająca w Polsce – bilans otwarcia 2020. Raport merytoryczny. ORE, Warszawa.

    2. Kijak R., Podgórska-Jachnik D., Stec K. (2020). Niepełnosprawność, wyzwania, praca socjalna. Warszawa, Difin.

    3. Kusideł E., Podgórska-Jachnik D., Potoczna E. (2018), Osoby niesamodzielne w województwie łódzkim, RCPS / ROIS w Łodzi, Łódź.

    4. Witusik A., Leszto A., Podgórska-Jachnik D., Pietras T. (2015), Schizofrenia w kontekście nauk społecznych: osoba chora na schizofrenię w obszarze zainteresowań pedagogiki specjalnej, Continuo, Wrocław.

    5. Podgórska-Jachnik D. (2014), Praca socjalna z osobami bezdomnymi. CRZL MPIPS, Warszawa.

    6. Podgórska-Jachnik D., Pietras T. (2014), Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzinami. CRZL MPIPS, Warszawa.

    7. Podgórska-Jachnik D. (2014), Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami, CRZL MPIPS, Warszawa.

    8. Podgórska-Jachnik D. (2013), Głusi. Emancypacje. Wyd. WSP Łódź.

    9. Jachimczak B., Podgórska-Jachnik D., Olszewska B. (2011), Mój zawód – moja praca – moja przyszłość. Perspektywy osób z niepełnosprawnością. Wyd. Naukowe WSP w Łodzi, Łódź

    10. Podgórska-Jachnik D. (2004), Przekaz pantomimiczny w komunikacji z dzieckiem niesłyszącym. Wyd. UŁ, Łódź.

    B) Redakcje i współredakcje monografii naukowych:

    1. Pisula E., Błeszyński J., Podgórska-Jachnik D. (red.) (2022). Poszukiwanie dróg zagubionych w rzeczywistości. Księga pamięci poświęcona Profesorowi Tadeuszowi Gałkowskiemu. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

    2. Pietras T., Podgórska-Jachnik D., Sipowicz K., Witusik A. (red.) (2022). Spektrum autyzmu - od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji. Wydawnictwo Continuo, Wrocław.

    3. Pyżalski J., Podgórska-Jachnik D. (2015), Badanie potrzeb i satysfakcji z wybranych usług skierowanych do rodzin z dziećmi z orzeczoną niepełnosprawnością w wieku 8-16 lat. Raport końcowy zrealizowany przez Instytut Medycyny Pracy w Łodzi na zlecenie RCPS w Łodzi

    4. Podgórska-Jachnik D. (red.) (2011), Dobre praktyki pedagogiczne szansą innowacyjnej edukacji. Wyd. Naukowe WSP w Łodzi, Łódź.

    5. Chrzanowska I., Jachimczak B., Podgórska-Jachnik D. (red.) (2011), Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Inny wobec wyzwań współczesnego świata Wyd. SATORI Druk, Łódź, 2011.

    6. Podgórska-Jachnik D. (red.) (2010), Ruch na rzecz lepszej przyszłości osób niepełnosprawnych. Wyd. WSP w Łodzi, Łódź.

    7. Podgórska-Jachnik D. (red.) (2009), Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych. Wyd. WSP w Łodzi, Łódź.

    8. Chrzanowska I., Jachimczak B., Podgórska-Jachnik D. (red.) (2009), Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Trudy dorastania, trudy dorosłości. Wyd. SATORI Druk Łódź.

    9. Jachimczak B., Olszewska B., Podgórska-Jachnik D. (red.) (2007), Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Wyd. SATORI Druk, Łódź.

    10. Pańczyk J., Podgórska-Jachnik D. (red.) (1999), Potrzeby edukacyjne osób niepełnosprawnych i ich zaspokajanie w aglomeracjach miejskich (na przykładzie Łodzi). Acta Universitatis Lodziensis, Folia Paedagogica 3, Wyd. UŁ, Łódź.

    C) Wybrane artykuły i rozdziały w monografiach z lat 2016-2022:

    1. Podgórska-Jachnik D. (2022). Autyzm w świetle prawa oświatowego [w:] Pietras T., Podgórska-Jachnik D., Sipowicz K., Witusik A. (red.). Spektrum autyzmu - od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji. Wrocław , Wydawnictwo Continuo 2022, s. 396-427.

    2. Podgórska-Jachnik D. (2022). Uniwersytet źródłem zmiany jakości życia człowieka – perspektywa wewnętrzna i zewnętrzna / The University as a source of change in the quality of human life – the internal and external perspective [w:] Murawska A., Wiażewicz-Wójtowicz P. (red.) UNIWERSYTET – raport z rubieży / A UNIVERSITY – a report from the frontier. (s. 131-142/ 267-279) Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

    3. Podgórska-Jachnik D. (2022). Polski system oświaty a edukacja włączająca - bilans otwarcia 2020 w świetle raportu badawczego Ośrodka Rozwoju Edukacji. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. T. 610 nr 5, s. 5-16.

    4. Podgórska-Jachnik D, Pietras T. (2022). Rozważania wstępne. O współczesnym usytuowaniu problematyki autyzmu w przestrzeni między dyskursem medycznym i społecznym, [w:] Pietras T., Podgórska-Jachnik D., Sipowicz K., Witusik A. (red.). Spektrum autyzmu - od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji. Wrocław Wyd. Continuo 2022, s. 15-23.

    5. Cierzniewska R., Podgórska-Jachnik D. (2021). Categories that open up to the neurodiversity of students. Pedagogical study of educational kontent. Studia Paedagogica Ignatiana. T. 24 nr 5; s. 15-42.

    6. Podgórska-Jachnik D. (2021). Powrót uczniów do szkoły. Potrzeby i mechanizmy wsparcia w okresie (po?)pandemicznym [w:] Dycht M., Śmiechowska-Petrovskij E. (red.), Edukacja w sytuacji (post)pandemii – wyzwania i perspektywy. UKSW, s. 23-38.

    7. Podgórska-Jachnik D. (2020), Uwarunkowania innowacyjności w pracy socjalnej w kontekście wyzwań wynikających z pracy z osobami z niepełnosprawnością. Niepełnosprawność i Rehabilitacja nr 1, s. s. 22-33.

    8. Podgórska-Jachnik D. (2020). Selective mutism and shyness. Differential diagnosis and strategies supporting child development. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej 2020 nr 30; s. 125-149.

    9. Podgórska-Jachnik D. (2020), KODA – niewidoczne specjalne potrzeby uczniów w systemie edukacji. Edukacja nr 2, s. 59-72.

    10. Podgórska-Jachnik D., Adelbayeva N., Gabdrakhmanova Sh. (2020). Coaching and mentoring - educational approach. Rocznik Lubuski 2020 T. 46 cz. 1; s. 191-200.

    11. Podgórska-Jachnik D. (2020). Neuroróżnorodność a bariery w porozumiewaniu się – budowanie kultury komunikacyjnej w edukacji włączającej. Niepełnosprawność i Rehabilitacja. 84 (4): 7-24.

    12. Cierzniewska R., Podgórska-Jachnik D. (2021). Neurodiversity and (semantic) space for academic inclusion of people on the autism spectrum. Multidisciplinary Journal of School Education. T. 10 nr 2(20) : s. 71-88.

    13. Podgórska-Jachnik D. (2020). Słyszące dziecko głuchych rodziców w przedszkolu i szkole - aspekty edukacyjne i społeczne [w:] Wiśniewska D. (red.) Dorastanie między dwoma światami. Społeczne konteksty rozwoju słyszących dzieci niesłyszących rodziców. Warszawa, APS im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie 2020, s. 54-75.

    14. Podgórska-Jachnik D. (2020). Praca socjalna z pacjentami onkologicznymi [w:] Hamerlińska A., Onkologopedia. Podejście interdyscyplinarne. Bielsko-Biała, Wyd. Medyczne Alfa-Medica Press; s. 140-162.

    15. Podgórska-Jachnik D. (2019), Psychospołeczne konteksty ADHD [W:] K. Sipowicz, A. Witusik, T. Pietras (red.), ADHD. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii. Wrocław, Wyd. Continuo; s. 167-180.

    16. Podgórska-Jachnik D. (2019), Komunikowanie się z pacjentem z niepełnosprawnością słuchową. [w:] Kontekst "Inności" w komunikacji interpersonalnej. Białystok , Uniwersytet Medyczny w Białymstoku 2019.

    17. Podgórska-Jachnik D. (2019), Komunikowanie się z pacjentem z niepełnosprawnością wzrokową. [w:] Kontekst "Inności" w komunikacji interpersonalnej. Białystok, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku 2019, s. 201-229

    18. Podgórska-Jachnik D. (2018), Language Mediation as an Area of Risk for a Deaf Person. [W:] A. Polak-Sopinska, J. Królikowski (eds.) Ergonomics For People With Disabilities Łódź: De Gruyter Open, Seria: Advances in Production Management and Ergonomics, 2544-7610; s. 199-214.

    19. Podgórska-Jachnik D. (2018), Specjalne i nie-specjalne. Dylematy współczesnego podejścia do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej T. 21, s. 69-98.

    20. Podgórska-Jachnik D. (2018), Wychowawca małego dziecka – proces wyłania się nowego zawodu pedagogicznego, Problemy Profesjologii nr 1, s. 63-73.

    21. Podgórska-Jachnik D. (2018), (Nie)pełnosprawność a (nie)samodzielność w kontekście autonomii relacyjnej. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej nr 32:57-71

    22. Podgórska-Jachnik D. (2018), Osoba i podmiot. Kluczowe kategorie w emancypacyjnej pedagogice specjalnej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, nr 4, s. 15-30.

    23. Podgórska-Jachnik D. (2018), Wspomaganie uczniów z zaburzeniami mowy, języka i komunikacji w edukacji włączającej. Edukacja nr 4 , s. 8-21

    24. Podgórska-Jachnik D., Szmalec J.(2018), Test Oceny Ręki Asystującej AHA (Assisting Hand Assessment) jako narzędzie diagnostyczno-terapeutyczne w edukacji włączającej dzieci z jednostronnymi niedowładami ręki, Edukacja, nr 1, s. 111-130.

    25. Podgórska-Jachnik D., Adelbayeva N., Gabdrakhmanova Sh. (2018), Coaching and mentoring in education, Vestnik ZKGU (Kazachstan), no 4 (72), s. 13-24.

    26. Podgórska-Jachnik D. (2017), Social support for people with disability and reflection on ‘positive’ and ‘negative’ charities Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej = Interdisciplinary Contexts od Special Pedagogy No. 16,ss. 183-204.

    27. Podgórska-Jachnik D. (2017), Problem depresji wśród osób niesłyszących i niewidzących [W:] Nawracające zaburzenia depresyjne : etiologia, diagnoza i terapia / pod red. Agaty Orzechowskiej, Piotra Gałeckiego, Wrocław : Wydawnictwo Continuo, s. 127.

    28. Podgórska-Jachnik D. (2017), Głusi – edukacja a emancypacja [w:] E. Woźnicka red., Edukacja niesłyszących – wczoraj, dziś i jutro. Łódź : Wyd. AHE, Łódź, s. 83-110.

    29. Podgórska-Jachnik D. (2016), Liberation or dependence? The problem of communication dependency caused by disability, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 12, s. 213-227.

    30. Podgórska-Jachnik D. (2016), Disability studies i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych. T. 22, nr 1, s. 15-33.

    31. Podgórska-Jachnik D. (2016), Pedagogika emancypacyjna a pedagogika specjalna – kluczowe kategorie w emancypacyjnym dyskursie niepełnosprawności. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 9.

    32. Podgórska-Jachnik D. (2016), Zmiany we współczesnej edukacji osób niesłyszących w Polsce w kontekście wybranych rozwiązań polityki oświatowej, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 22, s. 132-152.

    33. Parvin C., Szmalec J., Podgórska-Jachnik D. (2016), Dyspraxia/DCD - Problem Review on the Basis of British Experience; HASSACC (Human And Social Sciences At the Common Conference) , Vol. 4, iss. 1, pp. 143-146.

    34. Podgórska-Jachnik D. (2016), Specyfika wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji logopedycznej w pracy z dziećmi z uszkodzonym słuchem [w:] K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Wczesna interwencja logopedyczna. Seria Logopedii XXI, Wyd. Harmonia, Gdańsk, s. 459-496.

    35. Podgórska-Jachnik D. (2016), Komunikacja z pacjentem z niepełnosprawnością sensoryczną [W:] Pacjent "inny" wyzwaniem opieki medycznej / pod red. E. Krajewskiej-Kułak, A. Guzowskiego, G. Bejdy, A. Lankau; Białystok; Poznań: Uniwersytet Medyczny; Wyd. Nauk. Silva Rerum, s. 397-414.

    KONTAKT I DYŻURY

    Pomorska 46/48 91-408 Łódź