PROFIL PRACOWNIKA: Dorota Podgórska-Jachnik
dr hab. Dorota Podgórska-Jachnik
e-mail: dorota.jachnik@uni.lodz.pl
PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE
CZYM SIĘ ZAJMUJĘ
Pracuję w Katedrze Badań Edukacyjnych na Wydziale Nauk o Wychowaniu. Prowadzę badania i zajęcia dydaktyczne związane z problematyką niepełnosprawności - zwłaszcza głuchoty, z diagnozą i terapią zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, pedagogiką specjalną i edukacją włączającą, a także pracą socjalną z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Jestem pedagogiem specjalnym, psychologiem i logopedą.
BIOGRAM
Ukończyłam na UŁ studia magisterskie na kierunkach: pedagogika (nauczanie początkowe) i psychologia, a także studia podyplomowe z pedagogiki specjalnej (surdopedagogiki), logopedii jak również coachingu z mentoringiem w edukacji. Mój doktorat poświęcony był komunikacji pantomimicznej z dziećmi głuchymi (1999), habilitacja - procesom emancypacji osób głuchych (2014). Przez wiele lat pełniłam funkcję uczelnianego pełnomocnika rektora ds. osób niepełnosprawnych. Jestem profesorem uczelni w Katedrze Badań Edukacyjnych UŁ, moim drugim miejscem pracy jest Katedra Pedagogiki Specjalnej i Logopedii UKW w Bydgoszczy
Przez cały okres pracy na uczelni podtrzymywałam także swoją pozaakademicką praktyczną aktywność zawodową. Jestem nauczycielem mianowanym. Pracowałam w szkole specjalnej dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, jako psycholog-terapeuta dzieci z uszkodzonym słuchem, jako psycholog-doradca w Centrum Aktywizacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych oraz w poradni Fundacji Wsparcia Psychospołecznego, jako nauczyciel-konsultant ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych w WODN w Zgierzu. Jestem m.in. ekspertką ds. niepełnosprawności RCPS w Łodzi, ORE, PFRON, członkinią Komisji Ekspertów ds. Osób Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich. Współpracuję z organizacjami pozarządowymi na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Od roku 2018 współpracuję z Zachodnio-Kazachskim Uniwersytetem im. M. Utemisova w Uralsku. Obyłam tam dotąd trzy staże naukowe profesora wizytującego, ukierunkowane na problematykę edukacji włączającej.
Edukacją włączającą zajmuję się w aspekcie teoretycznym i praktycznym, m.in. w ramach współtworzenia modelu oraz narzędzi szkolnej oceny funkcjonalnej, szkolenia kadr pedagogicznych oraz pilotażu pierwszych polskich Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW).
ZAINTERESOWANIA
OSIĄGNIECIA
Za swoje największe osiągnięcia uważam wykorzystanie wiedzy naukowej z zakresu pedagogiki specjalnej i psychologii dla celów realnej poprawy życia naszego społeczeństwa, w tym społeczności lokalnych, z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami i innych zagrożonych wykluczeniem społecznym. Było to możliwe dzięki zaangażowaniu w działania eksperckie: prace nad Wojewódzką Strategią w zakresie Polityki Społecznej 2020 oraz 2030; opracowanie Wojewódzkiego Programu Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych i Przeciwdziałania Ich Wykluczeniu Społecznemu oraz Pomocy w Zatrudnianiu Osób Niepełnosprawnych Województwa Łódzkiego 2030; prace zespołu makroregionalnego nad modelem Kooperacje 3D - współpracy międzysektorowej i międzyresortowej w zakresie rozwiązywania lokalnych problemów społecznych; udział z zespole opracowującym narzędzia szkolnej oceny funkcjonalnej dla potrzeb edukacji włączającej w polskich szkołach; publikacje z zakresu pracy socjalnej.
WYBRANE PUBLIKACJE NAUKOWE:
A) Monografie i opracowania autorskie i współautorskie:
1. Podgórska-Jachnik D. (2021). Edukacja włączająca w Polsce – bilans otwarcia 2020. Raport merytoryczny. ORE, Warszawa.
2. Kijak R., Podgórska-Jachnik D., Stec K. (2020). Niepełnosprawność, wyzwania, praca socjalna. Warszawa, Difin.
3. Kusideł E., Podgórska-Jachnik D., Potoczna E. (2018), Osoby niesamodzielne w województwie łódzkim, RCPS / ROIS w Łodzi, Łódź.
4. Witusik A., Leszto A., Podgórska-Jachnik D., Pietras T. (2015), Schizofrenia w kontekście nauk społecznych: osoba chora na schizofrenię w obszarze zainteresowań pedagogiki specjalnej, Continuo, Wrocław.
5. Podgórska-Jachnik D. (2014), Praca socjalna z osobami bezdomnymi. CRZL MPIPS, Warszawa.
6. Podgórska-Jachnik D., Pietras T. (2014), Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzinami. CRZL MPIPS, Warszawa.
7. Podgórska-Jachnik D. (2014), Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami, CRZL MPIPS, Warszawa.
8. Podgórska-Jachnik D. (2013), Głusi. Emancypacje. Wyd. WSP Łódź.
9. Jachimczak B., Podgórska-Jachnik D., Olszewska B. (2011), Mój zawód – moja praca – moja przyszłość. Perspektywy osób z niepełnosprawnością. Wyd. Naukowe WSP w Łodzi, Łódź
10. Podgórska-Jachnik D. (2004), Przekaz pantomimiczny w komunikacji z dzieckiem niesłyszącym. Wyd. UŁ, Łódź.
B) Redakcje i współredakcje monografii naukowych:
1. Pisula E., Błeszyński J., Podgórska-Jachnik D. (red.) (2022). Poszukiwanie dróg zagubionych w rzeczywistości. Księga pamięci poświęcona Profesorowi Tadeuszowi Gałkowskiemu. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
2. Pietras T., Podgórska-Jachnik D., Sipowicz K., Witusik A. (red.) (2022). Spektrum autyzmu - od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji. Wydawnictwo Continuo, Wrocław.
3. Pyżalski J., Podgórska-Jachnik D. (2015), Badanie potrzeb i satysfakcji z wybranych usług skierowanych do rodzin z dziećmi z orzeczoną niepełnosprawnością w wieku 8-16 lat. Raport końcowy zrealizowany przez Instytut Medycyny Pracy w Łodzi na zlecenie RCPS w Łodzi
4. Podgórska-Jachnik D. (red.) (2011), Dobre praktyki pedagogiczne szansą innowacyjnej edukacji. Wyd. Naukowe WSP w Łodzi, Łódź.
5. Chrzanowska I., Jachimczak B., Podgórska-Jachnik D. (red.) (2011), Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Inny wobec wyzwań współczesnego świata Wyd. SATORI Druk, Łódź, 2011.
6. Podgórska-Jachnik D. (red.) (2010), Ruch na rzecz lepszej przyszłości osób niepełnosprawnych. Wyd. WSP w Łodzi, Łódź.
7. Podgórska-Jachnik D. (red.) (2009), Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych. Wyd. WSP w Łodzi, Łódź.
8. Chrzanowska I., Jachimczak B., Podgórska-Jachnik D. (red.) (2009), Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Trudy dorastania, trudy dorosłości. Wyd. SATORI Druk Łódź.
9. Jachimczak B., Olszewska B., Podgórska-Jachnik D. (red.) (2007), Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Wyd. SATORI Druk, Łódź.
10. Pańczyk J., Podgórska-Jachnik D. (red.) (1999), Potrzeby edukacyjne osób niepełnosprawnych i ich zaspokajanie w aglomeracjach miejskich (na przykładzie Łodzi). Acta Universitatis Lodziensis, Folia Paedagogica 3, Wyd. UŁ, Łódź.
C) Wybrane artykuły i rozdziały w monografiach z lat 2016-2022:
1. Podgórska-Jachnik D. (2022). Autyzm w świetle prawa oświatowego [w:] Pietras T., Podgórska-Jachnik D., Sipowicz K., Witusik A. (red.). Spektrum autyzmu - od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji. Wrocław , Wydawnictwo Continuo 2022, s. 396-427.
2. Podgórska-Jachnik D. (2022). Uniwersytet źródłem zmiany jakości życia człowieka – perspektywa wewnętrzna i zewnętrzna / The University as a source of change in the quality of human life – the internal and external perspective [w:] Murawska A., Wiażewicz-Wójtowicz P. (red.) UNIWERSYTET – raport z rubieży / A UNIVERSITY – a report from the frontier. (s. 131-142/ 267-279) Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
3. Podgórska-Jachnik D. (2022). Polski system oświaty a edukacja włączająca - bilans otwarcia 2020 w świetle raportu badawczego Ośrodka Rozwoju Edukacji. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. T. 610 nr 5, s. 5-16.
4. Podgórska-Jachnik D, Pietras T. (2022). Rozważania wstępne. O współczesnym usytuowaniu problematyki autyzmu w przestrzeni między dyskursem medycznym i społecznym, [w:] Pietras T., Podgórska-Jachnik D., Sipowicz K., Witusik A. (red.). Spektrum autyzmu - od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji. Wrocław Wyd. Continuo 2022, s. 15-23.
5. Cierzniewska R., Podgórska-Jachnik D. (2021). Categories that open up to the neurodiversity of students. Pedagogical study of educational kontent. Studia Paedagogica Ignatiana. T. 24 nr 5; s. 15-42.
6. Podgórska-Jachnik D. (2021). Powrót uczniów do szkoły. Potrzeby i mechanizmy wsparcia w okresie (po?)pandemicznym [w:] Dycht M., Śmiechowska-Petrovskij E. (red.), Edukacja w sytuacji (post)pandemii – wyzwania i perspektywy. UKSW, s. 23-38.
7. Podgórska-Jachnik D. (2020), Uwarunkowania innowacyjności w pracy socjalnej w kontekście wyzwań wynikających z pracy z osobami z niepełnosprawnością. Niepełnosprawność i Rehabilitacja nr 1, s. s. 22-33.
8. Podgórska-Jachnik D. (2020). Selective mutism and shyness. Differential diagnosis and strategies supporting child development. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej 2020 nr 30; s. 125-149.
9. Podgórska-Jachnik D. (2020), KODA – niewidoczne specjalne potrzeby uczniów w systemie edukacji. Edukacja nr 2, s. 59-72.
10. Podgórska-Jachnik D., Adelbayeva N., Gabdrakhmanova Sh. (2020). Coaching and mentoring - educational approach. Rocznik Lubuski 2020 T. 46 cz. 1; s. 191-200.
11. Podgórska-Jachnik D. (2020). Neuroróżnorodność a bariery w porozumiewaniu się – budowanie kultury komunikacyjnej w edukacji włączającej. Niepełnosprawność i Rehabilitacja. 84 (4): 7-24.
12. Cierzniewska R., Podgórska-Jachnik D. (2021). Neurodiversity and (semantic) space for academic inclusion of people on the autism spectrum. Multidisciplinary Journal of School Education. T. 10 nr 2(20) : s. 71-88.
13. Podgórska-Jachnik D. (2020). Słyszące dziecko głuchych rodziców w przedszkolu i szkole - aspekty edukacyjne i społeczne [w:] Wiśniewska D. (red.) Dorastanie między dwoma światami. Społeczne konteksty rozwoju słyszących dzieci niesłyszących rodziców. Warszawa, APS im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie 2020, s. 54-75.
14. Podgórska-Jachnik D. (2020). Praca socjalna z pacjentami onkologicznymi [w:] Hamerlińska A., Onkologopedia. Podejście interdyscyplinarne. Bielsko-Biała, Wyd. Medyczne Alfa-Medica Press; s. 140-162.
15. Podgórska-Jachnik D. (2019), Psychospołeczne konteksty ADHD [W:] K. Sipowicz, A. Witusik, T. Pietras (red.), ADHD. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii. Wrocław, Wyd. Continuo; s. 167-180.
16. Podgórska-Jachnik D. (2019), Komunikowanie się z pacjentem z niepełnosprawnością słuchową. [w:] Kontekst "Inności" w komunikacji interpersonalnej. Białystok , Uniwersytet Medyczny w Białymstoku 2019.
17. Podgórska-Jachnik D. (2019), Komunikowanie się z pacjentem z niepełnosprawnością wzrokową. [w:] Kontekst "Inności" w komunikacji interpersonalnej. Białystok, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku 2019, s. 201-229
18. Podgórska-Jachnik D. (2018), Language Mediation as an Area of Risk for a Deaf Person. [W:] A. Polak-Sopinska, J. Królikowski (eds.) Ergonomics For People With Disabilities Łódź: De Gruyter Open, Seria: Advances in Production Management and Ergonomics, 2544-7610; s. 199-214.
19. Podgórska-Jachnik D. (2018), Specjalne i nie-specjalne. Dylematy współczesnego podejścia do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej T. 21, s. 69-98.
20. Podgórska-Jachnik D. (2018), Wychowawca małego dziecka – proces wyłania się nowego zawodu pedagogicznego, Problemy Profesjologii nr 1, s. 63-73.
21. Podgórska-Jachnik D. (2018), (Nie)pełnosprawność a (nie)samodzielność w kontekście autonomii relacyjnej. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej nr 32:57-71
22. Podgórska-Jachnik D. (2018), Osoba i podmiot. Kluczowe kategorie w emancypacyjnej pedagogice specjalnej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, nr 4, s. 15-30.
23. Podgórska-Jachnik D. (2018), Wspomaganie uczniów z zaburzeniami mowy, języka i komunikacji w edukacji włączającej. Edukacja nr 4 , s. 8-21
24. Podgórska-Jachnik D., Szmalec J.(2018), Test Oceny Ręki Asystującej AHA (Assisting Hand Assessment) jako narzędzie diagnostyczno-terapeutyczne w edukacji włączającej dzieci z jednostronnymi niedowładami ręki, Edukacja, nr 1, s. 111-130.
25. Podgórska-Jachnik D., Adelbayeva N., Gabdrakhmanova Sh. (2018), Coaching and mentoring in education, Vestnik ZKGU (Kazachstan), no 4 (72), s. 13-24.
26. Podgórska-Jachnik D. (2017), Social support for people with disability and reflection on ‘positive’ and ‘negative’ charities Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej = Interdisciplinary Contexts od Special Pedagogy No. 16,ss. 183-204.
27. Podgórska-Jachnik D. (2017), Problem depresji wśród osób niesłyszących i niewidzących [W:] Nawracające zaburzenia depresyjne : etiologia, diagnoza i terapia / pod red. Agaty Orzechowskiej, Piotra Gałeckiego, Wrocław : Wydawnictwo Continuo, s. 127.
28. Podgórska-Jachnik D. (2017), Głusi – edukacja a emancypacja [w:] E. Woźnicka red., Edukacja niesłyszących – wczoraj, dziś i jutro. Łódź : Wyd. AHE, Łódź, s. 83-110.
29. Podgórska-Jachnik D. (2016), Liberation or dependence? The problem of communication dependency caused by disability, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 12, s. 213-227.
30. Podgórska-Jachnik D. (2016), Disability studies i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych. T. 22, nr 1, s. 15-33.
31. Podgórska-Jachnik D. (2016), Pedagogika emancypacyjna a pedagogika specjalna – kluczowe kategorie w emancypacyjnym dyskursie niepełnosprawności. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 9.
32. Podgórska-Jachnik D. (2016), Zmiany we współczesnej edukacji osób niesłyszących w Polsce w kontekście wybranych rozwiązań polityki oświatowej, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 22, s. 132-152.
33. Parvin C., Szmalec J., Podgórska-Jachnik D. (2016), Dyspraxia/DCD - Problem Review on the Basis of British Experience; HASSACC (Human And Social Sciences At the Common Conference) , Vol. 4, iss. 1, pp. 143-146.
34. Podgórska-Jachnik D. (2016), Specyfika wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji logopedycznej w pracy z dziećmi z uszkodzonym słuchem [w:] K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Wczesna interwencja logopedyczna. Seria Logopedii XXI, Wyd. Harmonia, Gdańsk, s. 459-496.
35. Podgórska-Jachnik D. (2016), Komunikacja z pacjentem z niepełnosprawnością sensoryczną [W:] Pacjent "inny" wyzwaniem opieki medycznej / pod red. E. Krajewskiej-Kułak, A. Guzowskiego, G. Bejdy, A. Lankau; Białystok; Poznań: Uniwersytet Medyczny; Wyd. Nauk. Silva Rerum, s. 397-414.
KONTAKT I DYŻURY
Pomorska 46/48 91-408 Łódź