PROFIL PRACOWNIKA: Julia Dynkowska
dr Julia Dynkowska
e-mail: julia.dynkowska@uni.lodz.pl
PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE
CZYM SIĘ ZAJMUJĘ
- Działalność dydaktyczna i naukowa.
BIOGRAM
Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim oraz instrumentalistyki na łódzkiej Akademii Muzycznej.
Stopień doktora nauk humanistycznych na podstawie rozprawy Apokryficzność i ekfrastyczność jako komplementarne poetyki intertekstualne (promotor: prof. Danuta Szajnert, promotor pomocniczy: dr Leszek Karczewski) uzyskany w 2020 roku.
ZAINTERESOWANIA
Lliteratura w pespektywie kulturowej, intertekstualność – zwłaszcza apokryficzność oraz związki literatury z innymi dziedzinami sztuki, literatura i empatia, dydaktyka szkoły wyższej.
OSIĄGNIECIA
Monografia
2021:
Apokryficzność i ekfrastyczność jako komplementarne poetyki intertekstualne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021.
Artykuły naukowe
2021:
„Jak żywa” to uniwersalny komunał? O nieoczywistych związkach prozopopei z ekfrazą w powieści Portret Pierre'a Assouline'a, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, 2(61), 2021, s. 83-99. DOI https://doi.org/10.18778/1505-9057.61.05
2020:
Jak się opowiada o „obrazie nie-do-powiedzenia” – przypadek ekfrastycznego apokryfu (Kobieta w oknie Joyce Carol Oates), „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2020, nr 63, z. 3, s. 47-60.
Od narcystycznej identyfikacji do zdystansowanej uważności: refokalizacja w apokryficznych ekfrazach i ekfrastycznych apokryfach Rembrandtowskiej Lekcji anatomii doktora Tulpa, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2020, nr 16, s. 127-159.
2019:
Julia Hartwig i „studia osobowe”, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2019, nr 1, s. 163–177.
2018:
„Park pod Lucerną” albo kombinat fabryk. Przestrzeń dzieł sztuki w tekstach Jakuba Kornhausera, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2018, nr 13, s. 51–63.
2017:
„A jednak oczyma/ [m]oimi patrzycie…”. O doświadczeniu sztuki w doświadczaniu przestrzeni, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2017, nr 11, s. 167–179.
Recykling intersemiotyczny. O apokryfach (?) muzycznych, w: Kultura w świecie luster. Jeszcze o niepowtarzalności i multiplikacjach w sztuce XX i XXI wieku, red. A. Chomiuk i E. Pogonowska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017, s. 199–210.
2016:
Między ekfrazą i apokryfem. O wybranych tekstach Jacka Dehnela, w: Slovanský literární svĕt: kontexty a konfrontacje II. Literární žánry ve slovanských literaturach, E. Gunišová, L. Paučová, eds., Masarykova Univerzita, Brno 2016, s. 53–63.
Ekfraza jako apokryf. O powieści „Saturn. Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya” Jacka Dehnela, w: Literatura prze-pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału, red. A. Izdebska, A. Przybyszewska, D. Szajnert, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2016, s. 123–134.
Refocalization as a Strategy of Apokryphal Rewriting, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2016, nr 59, z. 1, s. 63–79.
Recenzje naukowe
2017: (rec.) M. Wróblewski, Powieść graficzna. Studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej, Łódź 2016, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2017, nr 60, z. 2, s. 182–185.
Redakcja publikacji naukowych
2017:
Hejterstwo – nowa praktyka kulturowa? Geneza, przypadki, diagnozy, red. J. Dynkowska, N. Lemann, A. Zatora, M. Wróblewski, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2017.
Inne aktywności naukowe:
Organizacja i współorganizacja konferencji naukowych:
Sekretarz ogólnopolskiego seminarium Kwestia stylu – typy, rodzaje, gatunki i konwencje w kulturze, 16 listopada 2018 r.
Sekretarz międzynarodowej konferencji naukowej „Kultura Reformacji i reformowanie w kulturze”, Łódź 22–24 maja 2017 r.;
Udział w konferencjach naukowych z referatami
Ogólnopolska konferencja z cyklu Przestrzeń jako kategoria poetyki. Przestrzeń i czas, Białystok, 15-16 czerwca 2023 r. Referat: Przestrzeń rozłożona w czasie. Przypadek „Tutaj” Richarda McGuire'a;
Ogólnopolska konferencja 200% kobiecości, czyli kobieta i kultura popularna vol. 2 – case study, Łódź, 15–16 czerwca 2018 r. Referat: „Znaczenie śmiechu”. O feministycznym (?) stand-upie;
Ogólnopolska konferencja Dyskursy przestrzenne – źródła i kontynuacje, Białystok, 7–8 czerwca 2018 r. Referat: „Park pod Lucerną” albo kombinat fabryk. O przestrzeni w ekfrazach Jakuba Kornhausera;
Ogólnopolska konferencja studencko-doktorancka „Humanistyka – kulturotwórcze perspektywy”, Łódź 26-27 kwietnia 2018 roku. Referat: „Mówią, że narysowano mnie w pośpiechu…”. O prozopopei w ekfrazach;
Ogólnopolska konferencja „Poetyki doświadczenia przestrzennego”, Białystok 8–9 czerwca 2017 r. Referat: „A jednak oczyma [m]oimi patrzycie…”. Między doświadczeniem sztuki a doświadczeniem przestrzeni;
Ogólnopolska konferencja „Muzyka i muzyczność w literaturze od romantyzmu do czasów najnowszych”, Łódź 23–25 listopada 2016 r. Referat: „Studium osobowe”. Muzyka w utworach Julii Hartwig;
Międzynarodowa konferencja studencko-doktorancka „The Slavonic Literary World: Contexts and Confrontations II”, Brno 3–4 września 2016 r. Referat: Między ekfrazą i apokryfem. O wybranych tekstach Jacka Dehnela;
Ogólnopolska konferencja „Literatura w świecie luster. O niepowtarzalności i multiplikacjach w kulturze XX i XXI wieku”, Lublin 9–10 czerwca 2016 r. Referat: Recykling intersemiotyczny. O apokryfach nieliterackich;
Ogólnopolska konferencja „Literatura prze-pisana II”, Łódź 18–19 maja 2015 r. Referat: Ekfraza jako apokryf. O powieści „Saturn. Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya” Jacka Dehnela.
KONTAKT I DYŻURY
Dyżury
środa: 11:45-12:45 Proszę o wcześniejszą informację e-mailową. Druga godzina konsultacji online w terminie do indywidualnego ustalenia.