KIERUNEK: HISTORIA
Opis studiów
HISTORIA II stopnia to zupełnie nowa propozycja studiów z programem, który został gruntownie zweryfikowany i przeprojektowany czerpiąc z doświadczeń ostatnich lat.
Studia oferują wspólny dla wszystkich studentów blok zajęć (przedmioty uzupełniające i poszerzające wiedzę ze wszystkich epok) oraz jedną z trzech specjalizacji do wyboru. Program pozwala na nowo odkryć piękno, ale i praktyczny wymiar historii. Studiowanie tej dyscypliny kształci wiele ważnych umiejętności przydatnych we współczesnym świecie. Za przykład mogą służyć:
- analizowanie tekstów i obrazów, w tym także filmowych;
- znajomość zasad pisania i edytowania różnego rodzaju tekstów, dyskutowania według reguł obowiązujących w różnych typach debat, prowadzenia negocjacji;
- organizowania pracy zespołowej; rozumienia tekstów kultury, symboli, dzieł sztuki, życia codziennego poprzednich epok.
Studia umożliwiają również udział w wyjazdach terenowych oraz w spotkaniach z interesującymi gośćmi, przedstawicielami świata mediów, polityki, kultury i sztuki.
Studenci mogą dokonać wyboru typu pracy magisterskiej (klasyczna lub projektowa). Po podjęciu decyzji rozpoczyna się gruntowna praca nad dyplomem – najważniejsza cecha tych studiów magisterskich. Proces przygotowywania pracy dyplomowej przebiega w oparciu o wytworzoną z opiekunem relację „mistrz-uczeń” i zindywidualizowane podejście promotorów.
W trakcie przygotowywania pracy dyplomowej studenci nabywają uniwersalnych i cenionych zdolności, w tym budowania przekonujących argumentacji, biegłości w syntezowaniu różnorodnych informacji, logicznego wnioskowania oraz dyscypliny pracy i jej przemyślanej organizację.
Specjalności
W I semestrze studenci dokonują wyboru jednej z trzech specjalizacji: kulturowo-popularyzatorskiej, redakcyjno-badawczej lub nauczycielskiej.
Specjalizacja kulturowo-popularyzatorska
Specjalizacja kierowana jest do studentów, którzy pragną w pełni wykorzystać swoje umiejętności twórcze, a ich działania nie zawsze mieszczą się w klasycznych ujęciach programów studiów magisterskich historii. Jej zasadniczym celem jest łączenie zainteresowań historycznych z ich praktycznym zastosowaniem.
Wiedza i umiejętności, których dostarczają przedmioty z historii kultury, przydadzą się przede wszystkim absolwentom poszukujących pracy w instytucjach zajmujących się w różny sposób tematyką przeszłości. Ułatwią również przyswajanie i rozumienie zjawisk kulturowych, które posiadają żywy kontekst historyczny.
Specjalizacja redakcyjno-badawcza
Celem tej specjalizacji jest przygotowanie do potencjalnej przyszłej pracy naukowej i studiów III stopnia (doktoranckich), doskonalenie warsztatu naukowego humanisty, pracy redakcyjnej, umiejętności pisania, tworzenia wypowiedzi ustnych i prowadzenia dyskusji przydatnych w każdej pracy polegającej na kontaktach z drugim człowiekiem.
Specjalizacja kształci umiejętności działania w interdyscyplinarnych zespołach badawczych, pracy w redakcjach, placówkach prowadzących działalność badawczą, w tym muzach, archiwach itd.
Specjalizacja nauczycielska
Specjalizacja w zakresie nauczania dwuprzedmiotowego historii oraz wiedzy o społeczeństwie korzysta z wieloletnich doświadczeń przygotowywania przyszłych nauczycieli historii do ich późniejszej pracy zawodowej, w czym Instytut Historii UŁ ma długoletnie i bogate doświadczenie.
W pierwszym semestrze zajęcia skupiają się na przedmiotach z zakresu psychologii oraz pedagogiki w zakresie szkoły ponadpodstawowej. W ciągu kolejnych trzech semestrów główną rolę odgrywają przedmioty teoretyczne i praktyczne w zakresie dydaktyki, metodyki i praktyk w szkołach.
Studenci odbywają zajęcia umożliwiające im nauczanie dwóch przedmiotów: historii oraz wiedzy o społeczeństwie w szkołach ponadgimnazjalnych. Specjalność ta jest przeznaczona dla studentów historii z tytułem licencjata z uprawnieniami pedagogicznymi.
Główne przedmioty
- Seminarium magisterskie
- Translatorium
- Skryptorium, poświęcone budowie i tworzeniu tekstów naukowych i popularno-naukowych (spec. redaktorsko-badawcza)
- Lektorium, dotyczące pogłębionej analizy tekstów różnych rejestrów językowych i źródłowych (spec. redaktorsko-badawcza)
- Oratorium, przygotowujące do publicznych wypowiedzi i wystąpień (spec. redaktorsko-badawcza)
- Parlatorium, uczące umiejętności erystycznych, retorycznych, negocjacyjnych (spec. redaktorsko-badawcza)
- Redakcja techniczna i adjustacja tekstu (spec. redaktorsko-badawcza);
- Archiwoznawstwo (spec. redaktorsko-badawcza)
- Warsztat naukowy humanisty (spec. redaktorsko-badawcza)
- Metody badawcze w naukach historycznych (spec. redaktorsko-badawcza)
- Historiografia współczesna (spec. redaktorsko-badawcza)
- Symbole w kulturze (spec. kulturowo-popularyzatorska)
- Kultura materialna (spec. kulturowo-popularyzatorska)
- Muzyka w historii (spec. kulturowo-popularyzatorska)
- Cykl przedmiotów Historia w... (sztuce; filmie; literaturze pięknej) (spec. kulturowo-popularyzatorska)
- Historie alternatywne (spec. kulturowo-popularyzatorska)
- Interpretacje dziejów (spec. kulturowo-popularyzatorska)
- Skryptorium (spec. kulturowo-popularyzatorska)
- Komercjalizacja i transfer wiedzy historycznej do społeczeństwa (spec. kulturowo-popularyzatorska)
- Psychologia (spec. nauczycielska)
- Pedagogika (spec. nauczycielska)
- Dydaktyka historii (spec. nauczycielska)
- Dydaktyka wiedzy o społeczeństwie
- Ustrój państwowy RP (spec. nauczycielska)
- Społeczeństwo obywatelskie (spec. nauczycielska)
- Praktyki nauczycielskie (spec. nauczycielska)
Sylwetka absolwenta
Absolwent otrzymuje pogłębione wykształcenie humanistyczne i wszechstronną wiedzę w zakresie wybranych przez siebie konkretnych dyscyplin historycznych.
Szczególnie istotnym efektem studiów II stopnia jest nabycie przez absolwentów intelektualnej samodzielności i biegłości w prowadzeniu badań czy realizacji projektów. Sprzyjają temu nabyte umiejętności zdobywania, analizowania i kategoryzowania informacji, oraz wykorzystywania tak przygotowanych danych do określonych celów. Równie cennymi zdolnościami wypracowanymi w trakcie studiów jest rzeczowa i przekonująca prezentacja wyników swojej pracy.
Taki zestaw umiejętności otwiera drogę do kariery zawodowej wszędzie tam, gdzie cenione są:
- krytyczny i kompetentny ogląd rzeczywistości;
- umiejętność oceny dynamicznie zmieniającej się sytuacji,
- gromadzenie rzetelnych i zweryfikowanych materiałów;
- łatwość ustnej i pisemnej wypowiedzi;
- umiejętności szybkiego uczenia i się zdobywania nowych kompetencji.
Możliwości zatrudnienia po studiach historycznych jest wiele:
- biznes, polityka i dyplomacja;
- administracja państwowa;
- bezpieczeństwo publiczne;
- organizacje pozarządowe i regionalne;
- edukacja;
- publicystyka;
- praca naukowa.
Ukończenie tego etapu studiów umożliwia również kontynuowanie nauki w Szkole Doktorskiej.
Zasady przyjęć
Dla absolwentów studiów licencjackich/inżynierskich/magisterskich kierunków z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych, teologicznych i o sztuce. Na podstawie złożenia wymaganych dokumentów. W przypadku zbyt dużej liczby zgłoszeń decydować będzie: konkurs dyplomów i średnia ocen ze studiów.
Co dalej?
Kontakt dla kandydata
E-mail: rekrutacja-filhist@uni.lodz.pl
Telefon: (42) 635 61 64