KTO MOŻE APLIKOWAĆ NA WARUNKACH JAK OBYWATELE POLSKI?
Jeżeli pochodzisz z zagranicy i masz obywatelstwo inne, niż polskie – poniżej znajdziesz najważniejsze informacje jak aplikować i jakie potrzebujesz do tego dokumenty.
Strona www.rekrutacja.uni.lodz.pl przeznaczona jest dla osób, które mają prawo studiować na takich samych warunkach, jak obywatele Polski. Oznacza to, że studia stacjonarne w języku polskim będą bezpłatne, a za studia niestacjonarne i w języku angielskim będzie pobierana opłata. Wysokość opłat podana jest w opisie konkretnego kierunku.
Jeżeli posiadasz (jedno z poniższych):
- Kartę Polaka
- decyzję konsula RP o uznaniu za osobę polskiego pochodzenia
- kartę stałego pobytu lub rezydenta długoterminowego UE
- państwowy certyfikat znajomości języka polskiego na poziomie C1
- masz przyznany status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą na terenie Polski
- jesteś obywatelem jednego z krajów Unii Europejskiej albo EFTA lub członkiem rodziny pracownika migrującego zamieszkującym w Polsce
- ubiegasz się lub masz przyznane stypendium dla Polonii im. W. Andersa przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej
⇒ strona www.rekrutacja.uni.lodz.pl jest dla Ciebie, bez względu czy chcesz studiować po polsku czy po angielsku. Szczegółowe informacje o możliwości studiowania na tych zasadach znajdziesz w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce w artykule 323 i 324. Jeżeli nie jesteś pewien, czy masz prawo studiować na takich warunkach jak obywatele polscy – zawsze możesz skonsultować się z Biurem Współpracy z Zagranicą (BWZ).
REKRUTACJA I WYMAGANE DOKUMENTY
Poniższe opisy dotyczą TYLKO kandydatów, którzy mogą aplikować na warunkach jak obywatele Polski
Musisz zarejestrować się w internetowym systemie rekrutacyjnym (IRK), link podaliśmy w tekście powyżej. Pamiętaj, żeby imię i nazwisko wpisać tak, jak w paszporcie. Po uzupełnieniu wszystkich danych należy wybrać kierunek studiów. Za każdy kierunek, na który się zapiszesz, trzeba zapłacić opłatę rekrutacyjną 85 PLN.
Kiedy już dokonasz opłaty, a Twoje świadectwo maturalne jest wydane za granicą, musisz pamiętać o uzupełnieniu swojego konta o dokumenty – możesz to zrobić w kroku 1.
Osoby posiadające świadectwa z zagranicy podlegają zasadom kwalifikacji dla kandydatów ze starą maturą.
Ze względu na konieczność przeliczenia ocen z zagranicznych świadectw maturalnych/dyplomów prosimy o jak najszybsze umieszczanie dokumentów (najpóźniej ostatniego dnia zapisów do godziny 12:00 CET). Prosimy powiadomić BWZ, że dokumenty zostały umieszczone w systemie rekrutacyjnym przez wiadomość w systemie lub e-mail.
Wydział, na który kandydat aplikuje, wskazuje i przelicza oceny ze świadectwa maturalnego/dyplomu uzyskanego za granicą. Oceny są przeliczane na punkty i wpisywane są do IRK. Prosimy o zwrócenie uwagi, że niektóre kierunki wymagają języka polskiego na maturze. Również na zagranicznym świadectwie maturalnym muszą znajdować się przedmioty wymagane w kategoriach 1 i 2 dla danego kierunku.
-
świadectwo maturalne/dyplom zagraniczny wraz z wykazem ocen
-
tłumaczenie na język polski świadectwa maturalnego/dyplomu zagranicznego wraz
z wykazem ocen -
dokument uprawniający do podjęcia studiów na zasadach obowiązujących obywateli polskich (Karta Polaka, dokument o polskim pochodzeniu, karta stałego pobytu, ID obywatela UE, inne)
-
dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie B2. Lista akceptowanych przez UŁ certyfikatów znajomości języka polskiego dostępna jest poniżej ("Certyfikaty jęz. polskiego akceptowane podczas rekrutacji"). W przypadku braku jednego z tych dokumentów możliwe jest przystąpienie do testu weryfikującego znajomość języka polskiego na poziomie B2 przed Komisją powołaną w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego. Za test nie musisz płacić. Można do niego przystąpić po dokonaniu opłaty rekrutacyjnej. Regulamin testu dostępny jest w punkcie "Certyfikaty jęz. polskiego akceptowane podczas rekrutacji". Aby zapisać się na test – napisz do nas wiadomość w systemie rekrutacyjnym lub wiadomość e-mail.
- certyfikat Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego lub certyfikat Państwowej Komisji do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
- polskie świadectwo maturalne lub zagraniczny dokument uznany za równoważny świadectwu dojrzałości, jeżeli kształcenie odbywało się w języku polskim;
- dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie filologii polskiej lub lingwistyki stosowanej w zakresie języka polskiego;
- dyplom ukończenia studiów wyższych, jeżeli językiem wykładowym był wyłącznie język polski;
- dokument potwierdzający ukończenie szkoły ponadpodstawowej o której mowa w art. 18 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, jeżeli kształcenie posiadacza dokumentu w takiej szkole trwało nie mniej niż 2 lata;
- dokument potwierdzający kształcenie w zakresie języka polskiego za granicą jako przedmiotu w szkole funkcjonującej w systemie oświaty kraju zamieszkania potwierdzony oceną co najmniej dobrą, jeżeli kształcenie posiadacza dokumentu w ramach takiego przedmiotu trwało nie mniej niż 4 lata;
- dokument potwierdzający ukończenie kursu języka polskiego przygotowującego do studiów w Polsce w podmiocie akredytowanym przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej do prowadzenia tych kursów;
- dokument potwierdzający zweryfikowanie znajomości języka polskiego na poziomie B2 przed Komisją powołaną w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego.
Jeśli nie masz żadnego z poniższych certyfikatów/dokumentów, podczas rekrutacji możesz poprosić o test online z języka polskiego. Test jest dostępny dla kandydatów, którzy zapłacili opłatę rekrutacyjną. Szczegóły i regulamin znajdziesz w pliku poniżej:
Pliki do pobrania
Jeżeli po zakończeniu rekrutacji na koncie w systemie IRK masz informację, że jesteś zakwalifikowany, powinieneś jak najszybciej dostarczyć dokumenty wymienione poniżej do Biura Współpracy z Zagranicą:
- ankietę osobową ze zdjęciem wygenerowaną i wydrukowaną z internetowego systemu rekrutacyjnego IRK (wydruk ankiety osobowej) ze wskazaniem kierunku studiów i czytelnym podpisem kandydata
- oryginał świadectwa maturalnego lub dyplomu licencjata opatrzonego Apostille lub zalegalizowanego w ambasadzie RP w kraju, w którym świadectwo lub dyplom było wydane*, wraz z ocenami, przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego
- zaświadczenie, że dane świadectwo lub dyplom uprawniają kandydata do podjęcia studiów w uczelni wyższej na I lub II stopniu w kraju, w którym zostały wydane (nie jest wymagane w przypadku świadectw z UE, EOG, OECD, Ukrainy, Białorusi i Chin)
- dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie B2 z listy UŁ
- paszport - do wglądu
- kopię dokumentu uprawniającego do podjęcia studiów na zasadach obowiązujących obywateli polskich (Karta Polaka, karta stałego pobytu, ID obywatela UE, inne.)
- ważny dokument potwierdzający posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego uprawniającego do uzyskania podstawowej opieki medycznej na terenie RP - do wglądu
- ważny dokument potwierdzający legalność pobytu w Polsce (np. wiza, karta pobytu) - do wglądu
- oświadczenia na wzorach UŁ przesłane e-mailowo
- jeżeli jesteś stypendystą programu dla Polonii im. W. Andersa – odpowiednią decyzję dyrektora NAWA.
*świadectwa maturalne wydane w niektórych krajach wymagają nostryfikacji (uznania) w Kuratorium Oświaty. Nie dotyczy to świadectw z UE, EOG, OECD, Ukrainy, Białorusi i Chin).
Kandydat zostanie przyjęty na studia jedynie po złożeniu i okazaniu wymienionych dokumentów. Prosimy pamiętać, że dokumenty powinny być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego na język polski po przyjeździe do Polski (jeżeli wcześniej nie było to możliwe).
Studia licencjackie (I stopnia) i jednolite magisterskie (5-letnie):
- rejestracja, udostępnienie dokumentów w systemie i dokonanie opłaty rekrutacyjnej: 5.05.2023 do 7.07.2023 (godz. 12:00)
- publikacja list osób zakwalifikowanych – do 14.07.2023
- przyjmowanie dokumentów:
15.07.2023 od 7:30 do 15:30
17-19.07.2023 od 7:30 do 15:30 - dokumenty wysłane pocztą przyjmowane są do 24.07.2023 (z datą stempla pocztowego 19.07.2023)
- informacja o przyjęciu na studia będzie dostępna w systemie rekrutacyjnym do 28.07.2023.
Studia magisterskie (II stopnia):
- rejestracja, udostępnienie dokumentów w systemie i dokonanie opłaty rekrutacyjnej: 5.05.2023 do 17.07.2023
- egzamin/rozmowa kwalifikacyjna – 21.07.2023
- publikacja list osób zakwalifikowanych – do 26.07.2023
- przyjmowanie dokumentów: 27-28.07.2023 od 7:30 do 15:30
- dokumenty wysłane pocztą przyjmowane są do 2.08.2023 (z datą stempla pocztowego 28.07.2023)
- informacja o przyjęciu na studia będzie dostępna w systemie rekrutacyjnym do 4.08.2023.
Dla studiów magisterskich na wydziałach Fizyki i Informatyki Stosowanej, Nauk o Wychowaniu oraz Studiów Międzynarodowych i Politologicznych rekrutacja elektroniczna trwa do 11 września, a dokumenty będą przyjmowane 21 i 22 września.
Biuro Współpracy z Zagranicą
Uniwersytet Łódzki
ul. Uniwersytecka 3, pokój 1
90-137 Łódź, Polska
tel.: (+48 42) 635 42 37
e-mail: admission@uni.lodz.pl
Dane do konta bankowego Uniwersytetu Łódzkiego
Kod SWIFT: PKOPPLPW
Nazwa banku: II O/Łódź PeKaO SA
Adres banku: ul. Piotrkowska 270, 90-361 Łódź
IBAN: PL
Każdy student ma prawo aplikować o miejsce w akademiku UŁ. Kandydaci, którzy chcą otrzymać miejsce, proszeni są o zaznaczenie właściwej opcji w systemie rekrutacyjnym. O tym, czy masz miejsce i w którym akademiku zostaniesz poinformowany pod koniec sierpnia. Koszt zamieszkania wynosi 380-660 zł na miesiąc w zależności od akademika. Przy zakwaterowaniu wymagane jest wpłacenie kaucji w wysokości dwukrotności opłaty miesięcznej za zamieszkanie.
W pliku poniżej znajdziesz wysokość opłat za studia (obowiązują podczas rekrutacji 2023/2024).
Pliki do pobrania
POZOSTALI KANDYDACI Z ZAGRANICY
Jeżeli masz przyznane stypendium im. Banacha, stypendium im. Kalinowskiego, inne stypendia lub zostałeś skierowany na studia bez ponoszenia opłat- prosimy o przejście na stronę www.admission.uni.lodz.pl.
Jeżeli nie masz dokumentów pozwalających studiować na warunkach jak obywatele Polski (wymienionych powyżej, w sekcji "Kto może aplikować na warunkach jak obywatele Polski?") – możesz studiować płatnie, czyli na zasadach odpłatności. Prosimy o przejście na stronę www.admission.uni.lodz.pl. Opłata za rok studiów w Uniwersytecie Łódzkim wynosi 2000-3000 EUR w zależności od wybranego kierunku.
PRZEWODNIK PO SYSTEMIE ADMISSION
Dla kandydatów, którzy rekrutują się przez system admission.uni.lodz.pl przygotowaliśmy przewodnik rejestracyjny. Zapoznaj się z nim dokładnie, wszystkie etapy rekrutacji są tam opisane: