KIERUNEK: LOGOPEDIA Z AUDIOLOGIĄ
Opis studiów
Studia na kierunku LOGOPEDIA Z AUDIOLOGIĄ pozwalają uzyskać wiedzę na temat przyczyn powstawania wad wymowy i sposobów ich usuwania oraz umiejętności diagnozowania i prowadzenia terapii zaburzeń mowy. Studia przygotowują również do pracy z osobami z zaburzeniami słuchu. Specjalność dodatkowa (audiologia) poszerza wiedzę w zakresie usprawniania mowy osób ze znacznymi i głębokimi zaburzeniami słuchu oraz z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego.
Główne przedmioty
Grupa treści podstawowych:
- teoria zaburzeń mowy,
- anatomia narządów mowy, głosu i słuchu,
- neurologia z elementami pediatrii,
- psychiatria z elementami geriatrii,
- elementy ortodoncji,
- fonologia i fonetyka artykulacyjna,
- językoznawcze podstawy logopedii,
- praktyczna stylistyka,
- psycholingwistyka,
- neuropsychologia,
- pedagogika ogólna,
- psychologia ogólna
Grupa treści kierunkowych:
Specjalność główna – logopedia:
- kształtowanie się i rozwój mowy dziecka,
- zaburzenia komunikacji językowej – dyslalia, alalia, dyzartria, afazja i oligofazja,
- zaburzenia płynności mówienia – jąkanie, zaburzenia mowy w demencji,
- surdologopedia,
- trudności w czytaniu i pisaniu,
- specyficzne zaburzenia rozwoju języka,
- emisja głosu,
- technika mówienia
Specjalność dodatkowa - audiologia:
- akustyka mowy z elementami psychoakustyki,
- foniatria,
- otoneurologia,
- patologia i diagnostyka narządu słuchu,
- metodyka audiofonologii,
- diagnostyka przesiewowa i protezowanie słuchu.
Sylwetka absolwenta
Absolwent studiów pierwszego stopnia LOGOPEDIA Z AUDIOLOGIĄ jest wyposażony w wiedzę i umiejętności umożliwiające mu diagnozowanie i prowadzenie terapii zaburzeń mowy i słuchu w placówkach służby zdrowia typu ambulatoryjnego, domach pomocy społecznej. Może również, jako specjalista z zakresu emisji głosu i techniki mówienia, być zatrudniony w placówkach kulturalno-oświatowych i mediach. Absolwent potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjnych ze specjalistami m.in. z dziedziny psychologii, pedagogiki, ortodoncji, psychiatrii, neurologii. Jest przygotowany do prowadzenia badań w zakresie biologicznych, psychologicznych i lingwistycznych uwarunkowań zachowań językowych, patologii mowy i słuchu, terapii i rehabilitacji oraz do podjęcia studiów II stopnia. Kształcenie pedagogiczne w ramach kierunku studiów przygotowuje absolwenta do pełnienia funkcji wychowawczych i opiekuńczych, wspierania rozwoju uczniów i zaspokajania ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych. Zgodnie z zobowiązującym standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Rozporządzenie MNiSW z dn. 25 lipca 2019 r) mimo zdobytego podczas studiów I stopnia wymaganego przygotowania pedagogicznego absolwenci studiów logopedia z audiologią nie posiadają pełnych kwalifikacji do podjęcia pracy w charakterze logopedy w placówkach oświatowych (np. przedszkola, szkoły, poradnie psychologiczno-pedagogiczne). Uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela logopedy można uzyskać dopiero po ukończeniu logopedycznych studiów II stopnia
Zasady przyjęć
Kategoria przedmiotu | Przedmioty |
---|---|
1 maksymalnie jeden (wymagany)
|
język polski |
2 maksymalnie jeden (wymagany)
|
język obcy nowożytny |
3 maksymalnie dwa (nie wymagane)
|
biologia, fizyka, matematyka |
Rekrutacja na kierunek składa się z dwóch etapów. Pierwszy etap stanowi egzamin wstępny, podczas którego ocenie są poddawane predyspozycje kandydata niezbędna do wykonywania zawodu logopedy. W toku egzaminu wstępnego sprawdzana jest: motoryka narządów artykulacyjnych, precyzja ruchów artykulacyjnych, wydolność głosowa, tempo i płynność mówienia, słuch fizyczny (badanie orientacyjne) oraz fonematyczny. Do oceny motoryki narządów artykulacyjnych (języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy), słuchu fizycznego i fonematycznego służą próby wskazane przez członków komisji egzaminacyjnej, ocena swobodnej wypowiedzi kandydata, a także przeczytanie fragmentu tekstu. Negatywny wynik egzaminu wstępnego uniemożliwia przyjęcie na studia. W tym przypadku nie będą przeliczane na punkty wyniki ze świadectwa maturalnego. W drugim etapie rekrutacji brane są pod uwagę wyniki egzaminu maturalnego.
Zasady przeliczania punktacji uzyskanej na maturze
Kategoria przedmiotu | Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony | Poziom dwujęzyczny w przypadku języka obcego |
---|---|---|---|
1 do przeliczenia uwzględniany jest jeden wynik z przedmiotu Przedmiot jest wymagany |
1,5 | 4 | 5 (dla neofilologii x7) |
2 do przeliczenia uwzględniany jest jeden wynik z przedmiotu Przedmiot jest wymagany |
1 | 3 | 3,75 |
3 do przeliczenia uwzględniane są maksymalnie dwa wyniki z przedmiotów Przedmioty nie są wymagane: posiadanie przedmiotów daje dodatkowe punkty, ale ich brak nie wpływa na możliwość ubiegania się o przyjęcie na dany kierunek/specjalność |
0,5 | 1 | 1,25 |
Co dalej?
Kontakt dla kandydata
Telefon: (42) 635 67 57
E-mail: dialektologia@uni.lodz.pl
Strona: www.rusycystyka.uni.lodz.pl
Adres: Wydział Filologiczny UŁ, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź, pokój 3.92 (sekretariat)