KIERUNEK: PEDAGOGIKA

Opis studiów

PEDAGOGIKA jest nauką o procesach rozwoju, wychowania i edukacji człowieka na różnych etapach życia, które toczą się zarówno w specjalnie powołanych do tego instytucjach (np. edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych, artystycznych, poradniczo-terapeutycznych, wsparcia rodziny i seniorów, kultury i rekreacji, coachingowych), jak i w środowisku życia człowieka (w rodzinie, w grupach rówieśniczych, w grupach wsparcia itp.).

Kierunek PEDAGOGIKA jest dla Ciebie, jeśli:

  • dążysz do pracy w roli pedagoga, wychowawcy, opiekuna,
  • zamierzasz inicjować i realizować procesy wychowania i edukacji,
  • jesteś typem społecznika, lubisz pomagać innym,
  • chcesz dzielić swoje pasje z innymi ludźmi,
  • szukasz możliwości rozwoju swoich twórczych zdolności, pomysłowości i inwencji,
  • chcesz dowiedzieć się czegoś o sobie, o tym, jak projektować swój rozwój edukacyjny i zawodowy,
  • lub po prostu masz nadzieję na lepsze zrozumienie społecznego świata.

Najważniejsze korzyści z podjęcia studiów na kierunku PEDAGOGIKA:

  • osiągniesz liczące się na rynku pracy, profesjonalne wykształcenie,
  • zdobędziesz kluczowe kompetencje i umiejętności praktyczne poparte naukową wiedzą,
  • poznasz innowacyjnych, pełnych zapału wykładowców – uznane autorytety, a jednocześnie przyjaznych partnerów w dyskusji,
  • weźmiesz udział w atrakcyjnych, twórczych zajęciach z wykorzystaniem warsztatów, projektów, gier dydaktycznych, ćwiczeń praktycznych,
  • będziesz mieć szansę dołączyć do kół naukowych i wielu innych organizacji studenckich,
  • możesz aktywnie uczestniczyć w międzynarodowym programie mobilnościowym Erasmus+, biorąc udział w zajęciach na innych prestiżowych uczelniach zagranicznych oraz nawiązując kontakty ze studentami z całego świata.

Przykładowe miejsca i środowiska pracy po ukończeniu studiów na kierunku PEDAGOGIKA:

  • placówki oświatowe, m.in. szkoły, poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
  • placówki wsparcia dziennego oraz całodobowej socjalizacji, opieki i pieczy zastępczej, m.in. świetlice środowiskowe, domy dziecka, pogotowia opiekuńcze, ośrodki adopcyjne, 
  • ośrodki kultury, m.in. centra zajęć pozaszkolnych, domy kultury,
  • instytucje terapii i resocjalizacji, m.in. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, ośrodki socjoterapii, ośrodki leczenia uzależnień, wychowawcy w jednostkach penitencjarnych,
  • przedsiębiorstwa komercyjne, m.in. prowadzenie działań szkoleniowo-rozwojowych, firmy szkoleniowe, działy HR.

Szczegółowa charakterystyka przyszłego miejsca pracy zależy od wyboru specjalności (zobacz: zakładki „Specjalności” i „Sylwetka absolwenta”).
 

Specjalności

Struktura specjalności na studiach I stopnia na kierunku PEDAGOGIKA jest następująca:

  • Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem
  • Pedagogika resocjalizacyjna
  • Pedagogika społeczna: profilaktyka i praca środowiskowa
  • Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej
  • Edukacja artystyczna z animacją kulturową (tylko studia stacjonarne)

Specjalność Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem

Studia na specjalności koncentrują się na wspieraniu człowieka dorosłego w procesie jego rozwoju i edukacji  (zarówno w instytucjach, jak i poza nimi) oraz w procesie samokształcenia. Specjalność przygotowuje do rozumienia złożonego charakteru procesów edukacyjnych osób dorosłych, a także kształtuje umiejętności profesjonalnego projektowania działań edukacyjnych skierowanych na aktywizowanie osób dorosłych w tym zakresie. Ponadto ważny aspekt programu specjalności jest kształtowanie kompetencji praktycznych aspektów projektowania działań edukacyjnych osób dorosłych coachingu i mentoringu.

Specjalność Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem jest dla Ciebie, jeśli:

  • łatwiej nawiązujesz kontakt z dorosłymi niż z dziećmi i młodzieżą,
  • fascynuje Cię fenomen uczenia się człowieka w ciągu całego jego życia,
  • odkrywasz, że bliżej Ci postawą do niedyrektywnego facylitatora niż autorytarnego nauczyciela,
  • wiążesz swoją przyszłość z dobrze płatną branżą szkoleniową,
  • interesują Cię zagadnienia związane ze starością i starzeniem się.

Główne treści kształcenia:

  • przebieg procesów uczenia się i edukacji człowieka dorosłego w warunkach formalnych, pozaformalnych i nieformalnych,
  • metodyka projektowania i organizacji edukacji dorosłych,
  • diagnozowanie potrzeb edukacyjnych, w tym szkoleniowych osób dorosłych,
  • formy wsparcia edukacyjnego i opiekuńczego osób dorosłych,
  • problemy człowieka starszego,
  • zasady i metodyka coachingu.

Potencjalne miejsca i stanowiska pracy absolwenta specjalności Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem:

  • profesjonalne firmy szkoleniowe jako trener, szkoleniowiec, metodyk kształcenia zdalnego,
  • ośrodki kultury i rekreacji, działy edukacyjne itp. jako edukator dorosłych, animator,
  • uniwersytety trzeciego wieku, 
  • firmy coachingowe,
  • wewnętrzne działy związane z HR, rozwojem, szkoleniami, mentoringiem w przedsiębiorstwach komercyjnych,
  • instytucje świadczące usługi wspierające i doradcze,
  • centra seniorów, domy dziennego pobytu, jako opiekun lub animator wolnego czasu
  • fundacje, organizacje pozarządowe, projekty unijne związane z edukacją i działaniami społecznymi na rzecz osób dorosłych i starszych.

Więcej o specjalności Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem znajduje się w zakładkach „Przedmioty” i  „Sylwetka absolwenta”.

Specjalność Pedagogika resocjalizacyjna

Studia na specjalności obejmują wiedzę teoretyczną z obszaru resocjalizacji, prawnych i etycznych aspektów pracy pedagoga, jak również umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy pedagoga w instytucjach wychowawczych i środowisku otwartym, ze szczególnym uwzględnieniem metodyki pracy z osobami niedostosowanymi społecznie i zagrożonymi niedostosowaniem. Studia na tej specjalności są ukierunkowane na poznanie i zrozumienie teorii resocjalizacji oraz ogólnych modeli diagnozowania niedostosowania społecznego, a także zastosowanie narzędzi diagnostycznych wymaganych w praktyce zawodowej. 

Więcej o specjalności Pedagogika resocjalizacyjna znajduje się w zakładkach „Przedmioty” i  „Sylwetka absolwenta”.

Specjalność Pedagogika społeczna: profilaktyka i praca środowiskowa

Studia na specjalności obejmują wiedzę i umiejętności z zakresu metod przeciwdziałania problemom społecznym, koncepcji podejść mediacyjnych i towarzyszenia społecznego, a także kompetencje związane z posługiwaniem się konkretnymi narzędziami pracy z wybranymi kategoriami osób, czy środowisk społecznych. Studia na tej specjalności oparte są na  oryginalnym modelu polegającym na opracowaniu przez studentów profesjonalnych projektów socjalnych i ich wdrażaniu w placówkach i w środowisku otwartym.  

Ideą przewodnią studiów jest towarzyszenie studentom w pogłębianiu wiedzy, kompetencji i postaw, niezbędnych do refleksyjnego działania z punktu widzenia społeczno-pedagogicznego. W procesie kształcenia studenci poznają metody przeciwdziałania problemom społecznym, bazując na koncepcjach podejść mediacyjnych i towarzyszenia społecznego, mają przygotowywanie do posługiwania się konkretnymi narzędziami pracy z wybranymi kategoriami osób, czy środowisk społecznych.

Więcej o specjalności Pedagogika społeczna: profilaktyka i praca środowiskowa znajduje się w zakładkach „Przedmioty” i  „Sylwetka absolwenta”.

Specjalność Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej

Studia na specjalności obejmują wiedzę, kompetencje i umiejętności z zakresu rozpoznawania sytuacji wymagających podejmowania działań opiekuńczych oraz planowania działań mających na celu wspieranie pedagogiczne dzieci z różnego rodzaju nieprawidłowościami w rozwoju i w zachowaniu.

Więcej o specjalności Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej znajduje się w zakładkach „Przedmioty” i  „Sylwetka absolwenta”.

Specjalność Edukacja artystyczna z animacją kulturową

Studia na specjalności obejmują wiedzę i umiejętności niezbędne dla pedagoga, edukatora sztuki do prowadzenia i animacji zajęć artystycznych z dziećmi i młodzieżą. Zakres merytoryczny specjalności ukierunkowany jest z jednej strony na zdobywanie wiedzy o sztuce i jej funkcjach wychowawczych, a z drugiej strony na umiejętności praktyczne związane z planowaniem, organizacją i realizacją działań artystycznych, rozwijających zainteresowania dzieci i młodzieży. Do osiągnięcia założonych efektów uczenia się wykorzystywane są różne rodzaje ekspresji oraz odbioru sztuki jak: taniec, drama, fotografia, grafika komputerowa w nauczaniu plastyki, impresje muzyczne i wokalne.

Więcej o specjalności Edukacja artystyczna z animacją kulturową znajduje się w zakładkach „Przedmioty” i  „Sylwetka absolwenta”.
 

Główne przedmioty

Wszystkie zajęcia na kierunku Pedagogika prowadzone są z zachowaniem właściwej równowagi pomiędzy osiąganiem efektów w postaci teoretycznej wiedzy naukowej, a kształtowaniem praktycznych kompetencji i umiejętności. Przedmioty realizowane są z wykorzystaniem m.in.:

  • wykładów
  • ćwiczeń
  • praktyk
  • warsztatów
  • seminariów
  • lektoratów

Główne przedmioty kształcenia ogólnego (dla wszystkich studentów kierunku):

  • Pedagogika ogólna 
  • Dydaktyka ogólna
  • Diagnostyka pedagogiczna
  • Teoria wychowania
  • Psychologia wychowania
  • Pedagogika specjalna
  • Metody badań pedagogicznych
  • Warsztat umiejętności wychowawczych
  • Warsztat umiejętności interpersonalnych

Główne przedmioty specjalnościowe:

Specjalność Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem:

  • Dydaktyka dorosłych
  • Wprowadzenie do coachingu
  • Diagnostyka andragogiczna
  • Projektowanie andragogiczne i gerontologiczne
  • Komunikacja społeczna i coaching relacji
  • E-learning we edukacji dorosłych
  • Działania twórcze w edukacji dorosłych

Specjalność Pedagogika resocjalizacyjna:

  • Teoretyczne podstawy resocjalizacji
  • Warsztat metodyki resocjalizacji
  • Psychologia emocji i motywacji
  • Profilaktyka i terapia uzależnień
  • Socjoterapia
  • Podstawy kryminologii
  • Coaching w resocjalizacji

Specjalność Pedagogika społeczna: profilaktyka i praca środowiskowa:

  • Teoretyczne podstawy profilaktyki i pracy środowiskowej
  • Podejścia mediacyjne w działaniu społecznym
  • Metodyka działań instytucjonalnych i środowiskowych
  • Działania społeczno-wychowawcze z młodzieżą
  • Działania społeczno-wychowawcze z osobami dorosłymi
  • Warsztat diagnostyczny: podejście normatywne
  • Warsztat diagnostyczny: podejście partycypacyjne

Specjalność Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej:

  • Diagnoza potrzeb człowieka w cyklu życia 
  • Zakłócenia i zaburzenia w rozwoju człowieka
  • Kwestie społeczne w opiece i wychowaniu
  • Formy pomocy i wsparcia społecznego 
  • Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą
  • Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w okresie dorosłości i starości

Specjalność Edukacja artystyczna z animacją kulturową:

  • Pedagogika kultury i mediów
  • Pedagogika zdolności
  • Warsztat dramowo-teatralny
  • Edukacja muzyczna z metodyką
  • Edukacja plastyczna z metodyką
  • Dydaktyka twórczości 
  • Formy upowszechniania sztyki z metodyką
     

Sylwetka absolwenta

Absolwent studiów na kierunku PEDAGOGIKA jest przygotowany do pełnienia roli pedagoga oraz szeregu funkcji i wykonywania zadań z nią związanych. Ukończenie studiów licencjackich na kierunku PEDAGOGIKA uprawnia do podjęcia studiów drugiego stopnia na Uniwersytecie Łódzkim lub innej uczelni.

Kluczowe efekty uczenia się absolwenta studiów na kierunku PEDAGOGIKA:

  • ogólna teoretyczna wiedza pedagogiczna, 
  • znajomość kontekstów historyczno-filozoficznych, socjologicznych i psychologicznych warunkujących procesy wychowania, edukacji, opieki,
  • praktyczne umiejętności diagnozowania zjawisk związanych z wychowaniem, edukacją, opieką,
  • umiejętności metodyczne dotyczące planowania i realizacji procesów wychowania, edukacji, opieki,
  • umiejętności i kompetencje miękkie, takie jak komunikacja, działania projektowe, współpraca w grupie, zdolności organizacyjne, rozwiązywanie problemów, wystąpienia publiczne i in.,
  • rozwinięta wrażliwość na problemy wychowawcze, społeczne, rozwojowe drugiego człowieka.

Dopełnieniem charakterystyki absolwenta studiów na kierunku PEDAGOGIKA jest opis wynikły z obranej w toku studiów specjalności:

Specjalność Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z coachingiem

Kluczowe efekty uczenia się realizowane na tej specjalności:

  • wiedza nt. praw rządzących procesami uczenia się i  edukacji człowieka dorosłego,
  • kompetencje trenerskie i szkoleniowe,
  • umiejętności diagnozowania potrzeb edukacyjnych (w tym szkoleniowych) osób dorosłych,
  • zdolność tworzenia i realizacji projektów edukacyjnych dla osób dorosłych,
  • znajomość problematyki związanej ze starością i starzeniem się i umiejętność twórczej ingerencji w środowisko osób starszych,
  • opanowanie zasad i narzędzi stosowanych w coachingu.

Absolwent tej specjalności jest przygotowany do wspierania człowieka dorosłego w procesie jego rozwoju i edukacji (zarówno w instytucjach, jak i poza nimi) oraz w procesie samokształcenia. Jest gotowy do planowania, kierowania i prowadzenia szeroko rozumianej działalności edukacyjnej na rzecz osób dorosłych. Posiada wiedzę pedagogiczną, andragogiczną i gerontologiczną, sprzyjającą pełniejszemu rozumieniu dorosłości i może efektywnie wspierać człowieka dorosłego w jego rozwoju i aktywności edukacyjnej. Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie diagnozowania, projektowania i prowadzenia szeroko rozumianej działalności edukacyjnej dorosłych, posługiwania się warsztatem pracy coacha, komunikacji społecznej, technik pracy umysłowej, e-learningu, działań twórczych, edukacji gerontologicznej, działalności instytucji wspierających i edukacyjnych dla dorosłych. Zna podstawowe metody, techniki i zasady kształcenia dorosłych oraz specyfikę nauczania i uczenia się dorosłych i różnorodne uwarunkowania tych procesów. Posiada kompetencje do pracy w zespołach interdyscyplinarnych.

W myśl Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowisku: „Pedagoga” (235921), „Andragoga” (235101), „Wykładowcy na kursach (edukator, trener)” (235915), „Trenera osobistego (coach, mentor, tutor)” (235920), „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990). Może być zatrudniony w instytucjach edukacji dorosłych, w instytucjach wsparcia społecznego, w instytucjach działalności na rzecz pomocy osobom starszym, w zakładach pracy zatrudniających andragoga, w instytucjach szkoleniowych, doradczych i kulturalnych w sektorze publicznym i niepublicznym. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach realizujących działania andragogiczne i coachingowe.

Specjalność Pedagogika resocjalizacyjna

Absolwent specjalności Pedagogika resocjalizacyjna posiada wiedzę z teorii resocjalizacji oraz umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy w instytucjach wychowawczych i środowisku otwartym ze szczególnym uwzględnieniem metodyki pracy z osobami niedostosowanymi społecznie i zagrożonymi niedostosowaniem. Zna i rozumie teorie resocjalizacji oraz ogólne modele diagnozowania niedostosowania społecznego. Potrafi zastosować narzędzia diagnostyczne wymagane w praktyce zawodowej. Posiada kompetencje do organizacji procesu wychowania resocjalizującego oraz projektowania oddziaływań profilaktycznych i terapeutycznych. Potrafi zastosować wybrane formy, metody i środki pracy wychowawczej. Zna podstawy prawne oraz etyczne pracy pedagoga. Jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia.

W myśl Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowisku: „Pedagoga” (235921), „Wychowawcy w jednostkach penitencjarnych” (263506), „Animatora czasu wolnego młodzieży (pracownik młodzieżowy)” (235916), „Wychowawcy w placówkach oświatowych, wsparcia dziennego oraz instytucjach całodobowej socjalizacji, opieki i pieczy zastępczej” (235914), „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990). 

Absolwent tej specjalności znajduje zatrudnienie w zakładach karnych i poprawczych, ośrodkach socjoterapeutycznych i wychowawczych, schroniskach dla nieletnich, izbach dziecka bądź innych placówkach o charakterze opiekuńczo-wychowawczym. Ponadto, posiada wykształcenie stanowiące warunek wstępny i sprzyjający podjęciu pracy w jednostkach penitencjarnych w dziale ochrony (zakłady karne i areszty śledcze) oraz w sądach na stanowisku społecznego kuratora sądowego. Jest przygotowany również do pracy w organizacjach pozarządowych działających na rzecz zapobiegania demoralizacji i patologiom społecznym

Specjalność Pedagogika społeczna: profilaktyka i praca środowiskowa

Absolwent specjalności Pedagogika społeczna: profilaktyka i praca środowiskowa posiada umiejętności z zakresu  wsparcia i  pomocy jednostkom i grupom społecznym w ich złożonych, trudnych  sytuacjach życiowych. Jest przygotowaniem do działania w różnych polach aktywności profesjonalnej. Jest przygotowany do kompleksowej diagnozy uwarunkowań rozwoju człowieka, ze szczególnym akcentem na rozpoznanie rozwojowych barier oraz indywidualnych i środowiskowych sił tkwiących w nim samym i w jego otoczeniu.

W myśl Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowisku: „Pedagoga” (235921), „Animatora czasu wolnego młodzieży (pracownik młodzieżowy) (235916), „Wychowawcy w placówkach oświatowych, wsparcia dziennego, wychowawczych i opiekuńczych oraz instytucjach pieczy zastępczej” (235914), „Pozostałych specjalistów do spraw społecznych” (263590), „Asystenta rodziny” w ramach wspierania systemu pieczy zastępczej (341207), „Pozostałych pracowników wsparcia rodziny, pomocy społecznej i pracy socjalnej” (341290), „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990).

Absolwent jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach realizujących działania w zakresie kompleksowej diagnozy uwarunkowań rozwoju człowieka, ze szczególnym akcentem na rozpoznanie rozwojowych barier oraz indywidualnych i środowiskowych sił tkwiących w nim samym i w jego otoczeniu. Ukończenie specjalności przygotowuje do pracy m.in. w ośrodkach szkolno-wychowawczych, hospicjach, fundacjach i stowarzyszeniach, domach dziecka, instytucjach wsparcia rodziny.

Specjalność Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej

Absolwent specjalności Pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej zna i rozumie teorie opieki i terapii pedagogicznej oraz ogólne modele diagnozowania potrzeb rozwojowych jednostki i grupy społecznej. Potrafi zastosować podstawowe narzędzia diagnostyczne. Posiada kompetencje do organizacji procesu opieki w cyklu życia człowieka oraz projektowania oddziaływań wspierających rozwój i terapeutycznych, w szczególności w odniesieniu do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Potrafi zastosować wybrane formy, metody i środki pracy wychowawczej. Zna podstawy prawne oraz etyczne pracy pedagoga.
    
W myśl Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowisku: Pedagoga” (235921), „Wychowawcy w placówkach oświatowych, wsparcia dziennego oraz instytucjach całodobowej socjalizacji, opieki i pieczy zastępczej” (235914), „Dziennego opiekuna małego dziecka” (531108), „Opiekuna dziecięcego” (325905), „Opiekuna osoby starszej” (341202) w domach opieki senioralnej, oraz „Asystenta rodziny” w ramach wspierania systemu pieczy zastępczej (341207), „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990), „Pozostałych pracowników wsparcia rodziny, pomocy społecznej i pracy socjalnej” (341290). 

Absolwent tej specjalności znajduje zatrudnienie w instytucjach całodobowej socjalizacji (domy dziecka, pogotowie opiekuńcze) oraz instytucjach edukacyjnych (placówki podlegające MEN), pedagoga specjalisty przysposobienia w ośrodkach adopcyjnych. Jest również przygotowany do pracy w organizacjach pozarządowych działających na rzecz opieki i terapii osób czasowo lub trwale niesamodzielnych w społecznym funkcjonowaniu.

Specjalność Edukacja artystyczna z animacją kulturową

Absolwent specjalności Edukacja artystyczna z animacją kulturową posiada kompetencje do prowadzenia różnych form zajęć pozalekcyjnych adresowanych do dzieci, młodzieży w zakresie zajęć muzycznych i plastycznych, jak również do realizacji zajęć artystycznych i twórczych (muzycznych, plastycznych, działań zintegrowanych i w zakresie treningu kreatywności) w placówkach pozaszkolnych. Wyposażony jest w wiedzę z zakresu teorii, historii sztuki oraz współczesnych sztuk wizualnych i plastycznych oraz podstaw arteterapii i pedagogiki twórczości. Posiada umiejętności metodyczne z obszaru edukacji artystycznej, planowania i realizacji zajęć muzycznych, plastycznych w placówkach edukacji równoległej, z wykorzystaniem technologii informatycznej. Potrafi posługiwać się edukacyjnymi programami komputerowymi w zakresie muzyki, plastyki, fotografii i filmu. Potrafi zastosować elementy treningu kreatywności oraz arteterapii w wybranych sytuacjach wychowawczych. W zakresie animacji kulturalnej potrafi stymulować aktywność artystyczną dzieci i młodzieży: plastyczną, muzyczną, taneczną i teatralną.

W myśl Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, absolwent tej specjalności jest przygotowany do pracy na stanowisku: „Pedagoga” (235921), „Animatora kultury” (343901), „Pedagoga animacji kulturalnej” (235911), „Instruktora amatorskiego ruchu artystycznego” (235501), „Animatora czasu wolnego młodzieży” (235916), „Pozostałych specjalistów nauczania i wychowania gdzie indziej niesklasyfikowanych” (235990). 
Potencjalnymi miejscami zatrudnienia są publiczne, pozarządowe i niepubliczne placówki upowszechniania kultury i sztuki, w tym pałace dla młodzieży, domy kultury, centra kultury i sztuki oraz rozrywki dla dzieci i młodzieży, także wydziały kultury i sztuki w organach administracji publicznej, w których prowadzone są zajęcia artystyczne, w tym z zakresu plastyki lub muzyki. Absolwent może także realizować zadania instruktora zajęć artystycznych w innych typach placówek opiekuńczo-wychowawczych.
 

Zasady przyjęć

Kategoria przedmiotu Przedmioty
1 maksymalnie jeden (wymagany)

język polski, matematyka, biologia, historia, WOS, geografia

2 maksymalnie jeden (wymagany)

język obcy (nowożytny)

3 maksymalnie dwa (nie wymagane)

język polski, matematyka, biologia, historia, WOS, filozofia, geografia, historia sztuki, historia muzyki, informatyka, fizyka, chemia

Studia od IV semestru będą realizowane w ramach specjalności, których wykaz będzie corocznie podawany do wiadomości.

Uniwersytet Łódzki umożliwia po ukończeniu studiów pierwszego stopnia ich kontynuację na studiach drugiego stopnia.

Zasady przeliczania punktacji uzyskanej na maturze

Kategoria przedmiotu Poziom podstawowy Poziom rozszerzony Poziom dwujęzyczny w przypadku języka obcego
1
do przeliczenia uwzględniany jest jeden wynik z przedmiotu
Przedmiot jest wymagany
1,5 4 5 (dla neofilologii x7)
2
do przeliczenia uwzględniany jest jeden wynik z przedmiotu
Przedmiot jest wymagany
1 3 3,75
3
do przeliczenia uwzględniane są maksymalnie dwa wyniki z przedmiotów
Przedmioty nie są wymagane: posiadanie przedmiotów daje dodatkowe punkty, ale ich brak nie wpływa na możliwość ubiegania się o przyjęcie na dany kierunek/specjalność
0,5 1 1,25

Co dalej?

Kontakt dla kandydata

E-mail: rekrutacja.wnow@uni.lodz.pl

Telefon: (42) 665 57 20

Dane wydziału i lokalizacja

Wydział Nauk o Wychowaniu

Pomorska 46/48 90-225 Łódź

Pomorska 46/48 90-225 Łódź

Pomorska 46/48 91-408 Łódź