O edukacji geograficznej – trzydniowy kongres na UŁ

Kilkuset uczestników - nauczycieli geografii wszystkich typów szkół oraz pracowników uniwersytetów i innych ośrodków naukowych - bierze udział w pracach trzydniowego (14-16.10. br.) Kongresu Edukacji Geograficznej, który rozpoczyna się jutro na Wydziale Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego. Kongres zorganizowano dla uczczenia setnej rocznicy I Ogólnopolskiego Zjazdu Nauczycieli Geografii, który odbył się w Łodzi w 1922 roku.

Uroczyste otwarcie Kongresu Edukacji Geograficznej, który odbywa się na Wydziale Nauk Geograficznych UŁ.Uroczyste otwarcie Kongresu Edukacji Geograficznej, który odbywa się na Wydziale Nauk Geograficznych UŁ.

Ogólnym, podstawowym przesłaniem Kongresu jest debata nad odpowiedzialnym kształtowaniem społecznej roli edukacji geograficznej w Polsce. 

Podczas Kongresu pragniemy zwrócić uwagę na rolę edukacji geograficznej w podejmowaniu wyzwań jakie niesie XXI wiek. Wiele wydarzeń zachodzących aktualnie w świecie, jak również wiele prognozowanych procesów i ich skutków znajduje się w polu badawczym geografii (ma swe geograficzne uwarunkowania). Geografia przez swą interdyscyplinarność, wynikającą z „położenia na styku” dziedzin społecznych i matematyczno-przyrodniczych jest w stanie nie tylko syntetycznie objaśniać, diagnozować bieżące zmiany w świecie, ale także, a może przede wszystkim, przygotować społeczeństwo do reakcji na spodziewane zmiany w środowisku przyrodniczym i społeczno-kulturowym, wynikające z rozpędzonej globalizacji. 

- dr hab. Urszula Myga-Piątek, profesor Uniwersytetu Śląskiego, członkini Komitetu Sterującego Kongresu Edukacji Geograficznej.

Uczestników Kongresu Edukacji Geograficznej w imieniu władz UŁ powitał prorektor UŁ dr hab. Robert Zakrzewski, prof. UŁ.Uczestników Kongresu Edukacji Geograficznej w imieniu władz UŁ powitał prorektor UŁ dr hab. Robert Zakrzewski, prof. UŁ.

Organizatorzy zaplanowali sesje plenarne z wystąpieniami naukowców oraz szereg paneli dyskusyjnych poświęconych współczesnym problemom świata (zmiany klimatyczne, kryzys demograficzny, pandemia COVID-19), ale przed wszystkim problemom edukacji geograficznej w Polsce.  

Podczas kongresu chcielibyśmy pochylić się m.in. nad kryzysem w kształceniu nauczycieli geografii w Polsce i nad jego przyczynami. Zastanowić się jak odwrócić niepokojący trend malejącej nieprzerwanie od 2000 roku liczby absolwentów wydziałów geograficznych z uprawnieniami nauczycielskimi. 

- dr hab. Elżbieta Szkurłat, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, przewodniczaca Komitetu Organizacyjnego Kongresu Edukacji Geograficznej. 

Kongres to, poza sesjami naukowymi i panelami dyskusyjnymi, także liczne wydarzenia towarzyszące: 

  • wystawa podręczników: „Od geografii rozumowej do e-podręcznika”. Ewolucja szkolnych podręczników geografii" (dr M. Kucharska, mgr J. Kop) 
  • ogłoszenie wyników konkursów oraz wręczenie nagród: 1. Mój Mistrz – Nauczyciel Geografii; 2. Moja wizja edukacji geograficznej XXI wieku; 3. Genius loci – uroda miejsca w słowie i obrazie; 4. Nasza szkoła dla klimatu. 
  • warsztaty terenowe – doświadczamy krajobrazu miasta: Warsztat 1. Księży Młyn − Quelle, Koci Szlak, Centrala. Czytanie i interpretacja krajobrazu Księżego Młyna (dr Justyna Mokras-Grabowska, mgr Aleksandra Mroczek-Żulicka); Warsztat 2. Manufaktura − Odkrywanie miejsc w indywidualnym doświadczaniu miasta (dr Paulina Tobiasz-Lis, mgr Patrycja Grzyś); Warsztat 3. Stare Polesie – Zmiany krajobrazu miasta (dr Barbara Dzięcioł-Kurczoba, mgr Witold Kopeć); Warsztat 4. Wokół Pietryny − Umysł i zmysły w doświadczaniu krajobrazu miasta (dr Maria Adamczewska, dr hab. Elżbieta Szkurłat, prof. UŁ) 
  • zajęcia terenowe: relacje człowiek – przyroda: Trasa: A. Garb łódzki i południowa część strefy podmiejskiej Łodzi – Szczukwin, Tuszyn (dr hab. Lucyna Wachecka-Kotkowska, prof. UŁ, dr Barbara Dzięcioł-Kurczoba, dr Tomasz Figlus, dr hab. Agnieszka Rochmińska, prof. UŁ); Trasa B. Północna część Łodzi i Park Krajobrazowy Wzniesień Łódzkich (dr Maria Adamczewska, dr Bartosz Bartosiewicz, dr Anna Majchrowska, dr hab. Elżbieta Szkurłat, prof. UŁ, dr Przemysław Tomalski). 

Główni organizatorzy Kongresu Edukacji Geograficznej (od lewej): dr hab. Elżbieta Szkurłat (prof. UŁ), przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego; dr hab. Bogdan Włodarczyk (prof. UŁ), dziekan Wydziału Nauk Gograficznych UŁ i dr hab. Urszula Myga-Piątek (prof. UŚ), przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Geograficznego, członkini Komtetu Sterującego Kongresu.

Główni organizatorzy Kongresu Edukacji Geograficznej (od lewej): dr hab. Elżbieta Szkurłat (prof. UŁ), przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego; dr hab. Bogdan Włodarczyk (prof. UŁ), dziekan Wydziału Nauk Gograficznych UŁ i dr hab. Urszula Myga-Piątek (prof. UŚ), przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Geograficznego, członkini Komtetu Sterującego Kongresu.

Obrady Kongresu Edukacji Geograficznej odbędą się w budynkach przy ul. Kopcińskiego 31 oraz Narutowicza 88 na Wydziale Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KONGRESU I WYDARZEŃ TOWARZYSZĄCYCH 

Materiał: Wydział Nauk Geograficznych UŁ 

Redakcja: Marcin Kowalczyk, Centrum Promocji UŁ 

Zdjęcia: Maciej Andrzejewski, Centrum Promocji UŁ