Szkoła Letnia SDNS UŁ – I edycja za nami

Od 21 sierpnia do 1 września 2023 roku na Uniwersytecie Łódzkim, z inicjatywy Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych UŁ, odbywały się zajęcia szkoły letniej SDNS Summer School pt. „Social Aspects of Multiculturalism”. Była to już druga edycja szkoły organizowanej przez SDNS. Do udziału w niej zgłosiło się blisko 60 kandydatów. Wybrano spośród nich 32 studentów i doktorantów z państw Europy, Azji, Afryki i Ameryki.

Uczestnicy i organizatorzy szkoły letniej SDNS UŁUczestnicy i organizatorzy szkoły letniej SDNS w nowej siedzibie szkół doktorskich UŁ.

Więcej zdjęć uczestników szkoły letniej SDNS UŁ

Summer School to inicjatywa powstała w ramach projektu „SPINAKER – intensywne międzynarodowe programy kształcenia”, finansowanego z środków Funduszów Europejskich Wiedza Edukacja Rozwój oraz Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Za organizację szkoły letniej odpowiedzialna była prof. Małgorzata Pietrasiak, kierownik Katedry Studiów Azjatyckich WSMiP UŁ, wraz z zespołem.

Jestem szczęśliwa, że mogłam być częścią tego niezwykłego wydarzenia. Szkoła letnia była prawdziwą podróżą przez różnorodność kultur, perspektyw i badań. To była okazja, która pozwoliła nam na głębsze zrozumienie i eksplorację społecznych aspektów wielokulturowości. Wspólnie przeżyliśmy niezliczone inspirujące dyskusje, prezentacje, warsztaty i spotkania z zaproszonymi ekspertami, które otworzyły nasze umysły na nowe spojrzenie na to, jak społeczeństwa radzą sobie z wyzwaniami związanymi z wielokulturowością. Jednak to, co najbardziej zapadło mi w pamięć, to energia, pasja i zaangażowanie każdego z uczestników. Gotowość do dzielenia się swoimi badaniami i doświadczeniami, a także otwartość na naukę od siebie nawzajem, była naprawdę inspirująca. Wspólnie stworzyliśmy przyjazne i otwarte środowisko, które sprzyjało wymianie myśli i tworzeniu trwałych przyjaźni. Jestem dumna z tego, co wspólnie osiągnęliśmy podczas tej szkoły letniej. Wszyscy jesteśmy teraz częścią globalnej sieci naukowców, którzy są otwarci pracować nad rozwiązywaniem licznych wyzwań społecznych, jakich jesteśmy świadkami w XXI wieku

dr Joanna Ciesielska-Klikowska z Katedry Studiów Azjatyckich WSMiP UŁ, współorganizatorka i dobry duch szkoły letniej.

W części online zajęć szkoły letniej wykłady wygłosili naukowcy z Uniwersytetu Łódzkiego: prof. Ilona Świątek-Barylska, dyrektor SDNS, prof. Grażyna Zygadło, prof. Tomasz Kamiński, prof. Marta Woźniak-Bobińska, dr Joanna Ciesielska-Klikowska, dr Błażej Ciarkowski, a także prof. Andreas Langenohl, z Uniwersytetu Justusa Liebiga w Giessen, Jessica Geraldo Schwengber, badaczka w Leadership Excellence Institute w Friedrichshafen w Niemczech oraz Tobias Grünfelder, badacz, wykładowca z Uniwersytetu Zeppelin promujący naukę międzykulturową.

Szkoła Letnia pozwoliła mi poznać wielokulturowe doświadczenia Europy. Będąc częścią Szkoły Letniej, nauczyłam się nie tylko wiedzy z zakresu tematu i jego teorii, ale także miałam okazję podzielić się doświadczeniami wielokulturowości w Malezji. Poznałam także doświadczenia innych uczestników, nawiązałam kontakty i zawarłam trwałe przyjaźnie z osobami o podobnych zainteresowaniach z różnych środowisk

Syahirah Sulastri Asman, uczestniczka szkoły letniej SDNS UŁ.

W części stacjonarnej uczestnicy szkoły zostali podzieleni na cztery grupy i z udziałem opiekunów naukowych mieli odpowiedzieć na z pozoru banalne pytanie: Które muzeum w Łodzi jest najlepsze? Każda grupa musiała opracować własną metodologię badań i na jej podstawie zaprezentować wnioski. Okazało się, że każda z nich wytypowała inne muzeum: jedna – Muzeum Herbsta, druga – Muzeum Sztuki 2, trzecia – Muzeum Kinematografii i wreszcie czwarta: Łódzki Park Kultury Miejskiej.

Dziękuję za doskonałą okazję uczestnictwa w szkole letniej „Społeczne aspekty wielokulturowości"! Cieszyłam się z tej możliwości zarówno online, jak i podczas spotkania w Łodzi. Muszę przyznać, że po tygodniu pracy zdalnej niesamowite było spotkać wszystkich uczestników osobiście i razem zwiedzać muzea w Łodzi. Polska to kraj o bogatej kulturze i historii, dlatego praktyczne zadanie grupowe – znalezienie najlepszego muzeum w Łodzi – na początku wydawało się bardzo skomplikowane, ponieważ jest wiele wspaniałych miejsc kultury i niemożliwym jest zwiedzenie wszystkich muzeów w ciągu tygodnia. Ale gdy opracowaliśmy strategię na podstawie przeglądu literatury naukowej, poradziliśmy sobie dobrze z tym zadaniem. Pracując razem w jednej grupie badawczej z studentami z Malezji, Pakistanu, Portugalii, Gruzji i Chin, była to dla mnie przyjemność. Moim zdaniem była doskonała równowaga między wykładami, warsztatami a zadaniem grupowym. Najlepszą rzeczą w szkole letniej było nie tylko dzielenie się własnymi poglądami na różne tematy, ale także spotkanie doktorantów i magistrantów z całego świata, którzy mają podobne podejście i rozumienie życia. Ta okazja znaczy dla mnie wiele, ponieważ poprawiłam nie tylko moją teoretyczną wiedzę na temat wielokulturowości i umiejętności prezentacji naukowej, ale także nawiązałam nowe przyjaźnie i kontakty. Mam nadzieję, że wkrótce pojawią się inne projekty, w których wszyscy się spotkamy. Bardzo dziękuję za cały wysiłek, który włożyliście w organizację, ponieważ ogólnie to była wspaniała przygoda, której nigdy nie zapomnę

Lingita Lina Henritiusa, jedna z uczestniczek szkoły letniej.

Materiał: Michał Gzik, Szkoła Doktorska Nauk Społecznych UŁ
Redakcja: Centrum Komunikacji i PR UŁ
Zdjęcia: Maciej Andrzejewski (CKiPR UŁ)
 

Logotypy NAWA, Fundusze Europejskie, Unia Europejska, RP