Prowadzimy między innymi treningi umiejętności studiowania dla studentów I roku (savior-vivre na uczelni, organizacja studiowania, skuteczna komunikacja, budowanie relacji w nowym środowisku), ale proponujemy także pracę z trudnymi emocjami, które - choć stanowią część naszego życia, potrafią nieźle namieszać – tłumaczy Agnieszka Piestrzeniewicz, konsultant edukacyjny z Akademickiego Centrum Wsparcia UŁ.
Inne formy pomocy ACW UŁ to:
indywidualne konsultacje edukacyjne (np. rozpoznawanie specyficznych potrzeb studenta, opracowanie strategii adekwatnego wsparcia edukacyjnego, pośredniczenie w kontaktach z wykładowcami, planowanie działań ze studentem, itp.);
szkolenia dla pracowników naukowo-dydaktycznych i doktorantów UŁ z zakresu funkcjonowania poznawczego i społecznego studenta w spektrum oraz możliwości wsparcia edukacyjnego;
szkolenie dla pracowników administracyjnych UŁ z zakresu komunikacji i budowania relacji ze studentem z zespołem Aspergera;
indywidualne i grupowe konsultacje dla kadry naukowo-dydaktycznej (dostosowanie procesu dydaktycznego do potrzeb wynikających z neuronietypowości studenta);
Koordynacją działań wspierających studentów w spektrum autyzmu zajmuje się zespół złożony ze specjalistów. Znajdują się w nim dr Anna Gutowska-Ciołek (kierownik ACW UŁ, Pełnomocnik Rektora UŁ ds. Osób z Niepełnosprawnością), konsultant edukacyjny z wieloletnim doświadczeniem w pracy z rodzicami i opiekunami dzieci, młodzieży i dorosłych osób w spektrum oraz psycholog.
Obecnie jesteśmy w trakcie rekrutacji asystentów dydaktycznych studentów w spektrum. Szukamy asystenta/asystentki dla konkretnego studenta z zespołem Aspergera. Zgłosiło się kilkanaście osób. Na razie prowadzimy indywidualne spotkania informacyjno-kwalifikacyjne, ale już w październiku zaplanowane są szkolenia dla przyszłych asystentów z zakresu świadomości niepełnosprawności, funkcjonowania dorosłych osób w spektrum, komunikacji i budowania relacji ze studentem w spektrum – mówi dr Anna Gutowska-Ciołek.
Na Uniwersytecie Łódzkim zarejestrowanych jest 18 studentów i doktorantów z zespołem Aspergera. To niemal dwa razy więcej niż w rok wcześniej. Specjaliści spodziewają się, że ta liczba jeszcze wzrośnie, dlatego Uniwersytet Łódzki będzie starał się rozszerzać zakres działań wspierających studentów w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych.
Źródło: ACW UŁ
Redakcja: Centrum Promocji UŁ