Dorota Stolarska (ur. 1986) jest absolwentką kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim i fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Obecnie kończy przygotowywać pracę doktorską w Instytucie Fotografii w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Na wystawie będzie można zobaczyć jej prace dyplomowe.
W książce „Nowoczesność i Zagłada” Zygmunt Bauman określił nowoczesną zbiurokratyzowaną kulturę, z której zrodził się Holokaust, mianem „kultury ogrodniczej”. Upatrywał jej źródeł w oświeceniowej zmianie podejścia do natury i szczególnej roli, którą zaczęto od tego czasu przypisywać nauce. Nauce, która służyła badaniu i klasyfikowaniu ludzi, zwierząt czy roślin w zbliżony sposób
– wyjaśnia Dorota Stolarska-Kultys.
Zaimplementowany do badań nad światem ludzi sposób opisywania przyrody zrównał społeczeństwo z ogrodem i niezaoranym ugorem, którego uprawę należy zaplanować i doprowadzić do określonego kształtu. Wartościowanie i opresja doprowadziły do publicznego przyzwolenia na przemocowy język („odchwaszczanie”, „trzebienie”, „plenienie”, „segregacja”…) i gest
– dodaje artystka.
Prace Doroty Stolarskiej-Kultys ukazują nienaturalność sytuacji podległości i oceny na fotografiach inspirowanych pomiarami antropometrycznymi. Towarzyszą im filmy ukazujące krajobraz Rajska – niewielkiej wsi leżącej obok Oświęcimia. W latach 1941–1945 funkcjonował tam podobóz, w którym działało gospodarstwo rolne, w którym pracowały przede wszystkim kobiety, zajmując się ogrodnictwem i hodowlą roślin, w tym eksperymentalną uprawą gumodajnego mniszka kok-sagiz.
Zarówno pod względem badawczym, jak i artystycznym interesuje mnie krajobraz jako miejsce naznaczone przez wydarzenia, które się w nim rozegrały. Bliskie jest mi romantyczne podejście do przyrody jako współbohatera, „zantropomorfizowanej siły”, która nie pozostaje bez wpływu na losy człowieka i świata. Moje zainteresowania oscylują wokół zagadnień pamięci, traumy i miejsca oraz roli przedmiotów w sieci społecznych powiązań
– podsumowuje.
Wystawa będzie czynna do 26 czerwca. Więcej informacji można znaleźć na stronie poświęconej wystawie.
Redakcja: Bartosz Kałużny (Centrum Promocji UŁ)