Jan Zieliński [1946–2018] był scenografem, malarzem, rysownikiem, satyrykiem, karykaturzystą i grafikiem specjalizującym się w formach użytkowych. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi. Współpracował z 24 teatrami w Polsce, zaprojektował oprawę graficzną do 70 książek, był twórcą filmów animowanych i lalkowych. Rysunek satyryczny oraz plakat były szczególnymi pasjami artysty.
Ryc. 1. Jan Zieliński, Wieczór z Wisławą Szymborską, 2004, plakat, 70 x 50 cm
Ryc. 2. Jan Zieliński, Kulinarna ziemia obiecana, 1998, plakat, 70 x 50 cm
Wystawa jest prezentacją plakatów artysty wykonywanych dla Poleskiego Ośrodka Sztuki w latach 1991–2012. Są to oryginalne, odręczne, nigdy niedrukowane prace, które znajdują się obecnie w znacznej części w archiwum Miejskiej Strefy Kultury w Łodzi oraz w zbiorach prywatnych.
Przygotowany katalog jest pierwszym i – z uwagi na duży, multimedialny dorobek artysty – szkicowym opracowaniem jego twórczości ze szczególnym wyodrębnieniem sztuki plakatu
wyjaśnia estetyczka prof. Wioletta Kazimierska-Jerzyk z Instytutu Filozofii UŁ, która specjalizuje się w tematyce plakatu artystycznego.
Wystawa stanowi zatem wyjątkową okazję poznania warsztatu artysty, jak również do zaznajomienia się – pośrednio – z programem wydarzeń kulturalnych dawnego Poleskiego Ośrodka Sztuki (obecnie jest to Ośrodek Sztuki Miejskiej Strefy Kultury).
PROJEKT POPULARYZUJĄCY POLSKI PLAKAT
Ekspozycja została przygotowana we współpracy z Miejską Strefa Kultury i z rodziną zmarłego w 2018 Jana Zielińskiego – żoną Grażyną i córką Olgą. Za prace organizacyjne odpowiedzialni byli również studenci okcydentalistyki i historii sztuki – stworzenie wystawy było bowiem częścią zajęć dydaktycznych praktykowanie humanistyki, które prowadzone są na kierunku okcydentalistyka, oraz praktyczną kontynuacją przedmiotu estetyka i sztuka w przestrzeni publicznej prowadzonego na kierunku historia sztuki.
Plakat jako gatunek sztuki obecnej w przestrzeni publicznej odgrywa nie tylko istotną rolę jako sztuka użytkowa, jest też narzędziem akulturacji i przejawem estetyki życia codziennego. Warto więc zwracać uwagę nie tylko na jego moc perswazyjną, ale i wartości estetyczne i artystyczne. Nierzadko środki użyte w plakacie – zwłaszcza zakorzenionym w tradycji Polskiej Szkoły Plakatu – skłaniają do spontanicznego odbioru, arbitralnych skojarzeń, pozwalają cieszyć się przeżyciem estetycznym
tłumaczy Wioletta Kazimierska-Jerzyk.
Wystawa jest przedsięwzięciem wkomponowanym w długotrwały proces dydaktyczno-naukowy związany z istnieniem przy Instytucie Filozofii galerii oraz portalu tematycznego IF Kolekcja. Polski Plakat poświęconego teorii i krytyce artystycznej.
zauważa dr Bartosz Pokorski z Instytutu Filozofii UŁ.
Ryc. 3. Jan Zieliński, Spotkanie z Jackiem Kuroniem, 1997, plakat, 70 x 50 cm
Ryc. 4. Jan Zieliński, Wieczór ze Sławomirem Mrożkiem, 2005, plakat, 70 x 50 cm
Na temat plakatów Jana Zielińskiego na portalu IF Kolekcja. Polski Plakat opublikowano dotąd 9 tekstów:
- Konik Garbusek, 1975
- Nowe szaty króla, 1976
- Pieśń o lisie, 1976
- Piotruś i wilk, 1978
- Tymoteusz wśród ptaków, 1978
- Królowa Śniegu, 1980
- Tkaniny unikatowe. Mity i krajobrazy, 1991(?)
- Wieczór z Grzegorzem Królikiewiczem, 1998
- Wieczór z Andrzejem Żuławskim, 2008 .
Projekt IF Kolekcja. Polski Plakat służy budowaniu wiedzy i popularyzacji plakatu. Jego główne cele to: organizowanie wystaw, nauka pisania tekstów teoretycznych, recenzji książek i wystaw oraz analiz dzieł i tekstów krytycznych.
podsumowuje Wioletta Kazimierska Jerzyk.
ORGANIZATORZY
- Wioletta Kazimierska-Jerzyk (Instytut Filozofii UŁ) – kuratorka, autorka tekstu
- Bartosz Pokorski (Instytut Filozofii UŁ) – współpraca organizacyjna i dydaktyczna
- Agnieszka Kowalska-Owczarek (Miejska Strefa Kultury) – współpraca organizacyjna
- Zespół studentów okcydentalistyki i historii sztuki – Anita Błażejewska, Ziemowit Malinowski, Bartosz Marendziak, Aleksandra Miklas, Kacper Pawłowicz, Juliusz Wieczorek, Damian Żejmo
- Grażyna Zielińska – współpraca merytoryczna
- Olga Zielińska – projekt katalogu
Za część działań organizacyjnych odpowiadają studenci historii sztuki i okcydentalistyki, a kuratorką przedsięwzięcia jest prof. Wioletta Kazimierska-Jerzyk z Wydziału Historyczno-Historycznego UŁ.
Więcej informacji można znaleźć na stronie wystawy.
PARTNER WYDARZENIA
Redakcja: Bartosz Kałużny (Centrum Komunikacji i PR UŁ)
Misją Uniwersytetu Łódzkiego jest rzetelne prowadzenie badań naukowych oraz aktywne głoszenie prawdy z nich płynącej, tak by mądrze kształcić kolejne pokolenia, być użytecznym dla społeczeństwa oraz odważnie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata. Doskonałość naukowa jest dla nas zawsze najlepszym kompasem. Nasze wartości to: odwaga, ciekawość, zaangażowanie, współpraca i szacunek.