Zwycięzcy konkursu Science Hub UŁ z WPiA

W maju 2023 opublikowane zostały wyniki drugiej edycji Konkursu Science Hub UŁ. Przyszedł zatem czas na bliższe zaprezentowanie zwycięzców obu edycji. Powstałe zespoły do 31.05.2024 będą realizować swoje projekty, rozwiązując problem zgłoszony przez otoczenie. 

Projekty z Wydziału Prawa i Administracji

Wydział Prawa i Administracji reprezentują w zestawieniu cztery projekty. Tak wyniki konkursu Science Hub UŁ w kontekście projektów z WPiA komentuje dr Izabela Florczak, Ambasadorka Science Hub UŁ na tym Wydziale: 

"Jako przedstawiciele nauk prawnych dopiero odkrywamy uroki prowadzenia badań mających charakter wdrożeniowy. Projekt SCIENCE HUB daje możliwość rozeznania się w tej przestrzeni w bardzo przyjaznym, uniwersyteckim środowisku, przy włączeniu do współpracy studentów. Podjęte wyzwania badawcze pokazują zupełnie nowe, innowacyjne ścieżki działań. Mam ogromną nadzieję, że staną się one natchnieniem dla innych pracowników Wydziału, a Osobom realizującym projekty dadzą ogromną satysfakcję. "

Zakwalifikowane Zespoły z Wydziału Prawa i Administracji

  1. Nowe obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż za pośrednictwem sklepu internetowego, wprowadzone poprzez implementację do polskiego porządku prawnego Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r (tzw. Dyrektywy Omnibus) - treść i sposób wdrożenia  

  • Osoba studiująca: Artur Chróścicki, Prawo 

  • Partner: Many Mornings Adrian Morawiak, Maciej Butkowski sp. k.  

  • Projekt:  Przepisy implementujące Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniającą dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta (dalej: dyrektywa Omnibus) obowiązują w polskim porządku prawnym od 1 stycznia 2023 r.  

Dyrektywa Omnibus ma na celu zwiększenie poziomu ochrony konsumenta m.in. poprzez walką z nieuczciwą praktyką fikcyjnych obniżek cen oraz umieszczania fałszywych komentarzy dotyczących sprzedawanych produktów. Do nowych obowiązków przedsiębiorców wynikających z implementacji dyrektywy Omnibus zaliczyć można przykładowo: podawanie na stronie internetowej ostatniej najniższej ceny produktu w ciągu ostatnich 30 dni przed dokonaniem obniżki oraz umieszczenie informacji o tym, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, aby publikowane opinie o produktach pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli.  

Realizacja nowych obowiązków wywołuje konieczność wprowadzenia zmian w strukturze sklepu internetowego oraz aktualizacji treści publikowanych dokumentów, w szczególności regulaminu sprzedaży. Jednocześnie wątpliwości wywołuje właściwy sposób realizacji poszczególnych obowiązków. Czy informacja o ostatniej najniższej cenie w ciągu 30 dni powinna stale towarzyszyć ofercie produktu? Czy też wystarczy, że konsument zapozna się z nią na jednym z etapów prowadzących do zakupu (np. w ramach strony szczegółowo informującej o produkcie lub na podstronie zawierającej tzw. „koszyk”). Czy obowiązek podawania informacji o procedurze weryfikacji autentyczności komentarzy o produktach jest aktualny, gdy odnoszą się one do samego przedsiębiorcy a nie do jego produktów? To tylko niektóre z pytań jakie można postawić na kanwie nowej regulacji. 

Dyrektywa Omnibus wprowadza także pojęcie usługi cyfrowej, której świadczenie aktualizuje dalsze obowiązki przedsiębiorcy. Postawić można pytanie czy usługi takie jak dostarczanie newsletteru z informacją o promocjach stanowi również usługę cyfrową.  

Celem projektu jest zbadanie aktualnych i ciekawych zagadnień o charakterze teoretycznym i skonfrontowaniu ich z trudnościami ujawnionymi w praktyce ich stosowania. W prowadzonych badaniach dominować będzie metoda formalno-dogmatyczna. Uzupełniająco, w badaniach wykorzystana będzie metoda empiryczna, pokazująca sposób podejścia do nowych obowiązków przez innych przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe. 

 

  1. Prosta spółka akcyjna - uprawnienia korporacyjne akcjonariuszy  

  • Osoba sprawująca opiekę: dr Jakub Janeta, Katedra Prawa Gospodarczego i Handlowego, Zakład Prawa Handlowego 

  • Osoba studiująca: Mateusz Sawicki, Prawo 

  • Partner: C Cube Prosta Spółka Akcyjna  

  • Projekt: Prosta Spółka Akcyjna jest nowym i dotychczas słabo zbadanym typem spółki handlowej. Z uwagi na krótki czas obowiązywania regulacji oraz małą liczbę prostych spółek akcyjnych założenia teoretyczne oraz oczekiwania dotyczące tego typu spółki nie zostały zweryfikowane w praktyce. Z tego względu możliwość nawiązania współpracy w ramach projektu ze spółką tego typu stanowi niezwykle cenne doświadczenie, ponieważ pozwala w pierwszej kolejność dokonać weryfikacji założeń teoretycznych, jakie formułowano przy w prowadzeniu regulacji z rzeczywistą motywacją przedsiębiorcy/inwestora dla wyboru tej formy organizacyjnoprawnej. W dalszej kolejności poprzez zapoznanie się ze strukturą spółki możliwe będzie dokonanie oceny i porównanie rozwiązań modelowych proponowanych w regulacji normatywnej z przyjętymi w spółce z uwzględnieniem kluczowego aspektu uprawnień korporacyjnych akcjonariuszy. W tym ostatnim badania skoncentrują się na zagadnieniach związanych z uprawnieniami głosowymi akcjonariuszy oraz możliwością wykorzystania w spółce wprowadzonego po raz pierwszy do polskiego porządku prawnego elastycznego uprzywilejowania w zakresie prawa głosu (akcje założycielski). Oczekiwanymi rezultatami projektu będzie przygotowanie fragmentu pracy magisterskiej z wykorzystaniem efektów przeprowadzonego badania. Pochodnym celem projektu będzie przedstawienie spółce alternatywnych rozwiązań względem przyjętych obecnie w przypadku ustalenia, że istnieje możliwość normatywna wprowadzenia zmian lepiej odpowiadających oczekiwaniom spółki i akcjonariuszy. Realizacja projektu obejmowałaby badania dokumentacji spółki (m.in. umowa/uchwały), przygotowanie i przyprowadzenie ankiety z udziałem zarządu oraz akcjonariuszy obejmującej motywację przy wyborze formy organizacyjnoprawnej, zastosowanych rozwiązań, oczekiwań oraz zakładanych skutków a także uprawnień korporacyjnych akcjonariuszy.     

  1. Fundacje rodzinne - ustrój i funkcjonowanie 

  • Osoba sprawująca opiekę: dr Jakub Janeta, Katedra Prawa Gospodarczego i Handlowego, Zakład Prawa Handlowego 

  • Osoba studiująca: Mateusz Kostro, Prawo 

  • Partner: HM Logistic Sp. z o.o. 

  • Projekt: Z dniem 22 maja 2023 roku weszła w życie ustawa z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacjach rodzinnych. Fundacje rodzinne stanowią długo wyczekiwane rozwiązanie pozwalające na zachowanie spójności stworzonej struktury przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstw bez ryzyka, jakie wiąże się z wstępowaniem następców prawnych w prawa twórców tych przedsiębiorstw. Fundacja rodzinna ma stanowić więc remedium na następującą często defragmentację działalności, spory pomiędzy następcami prawnymi a w konsekwencji utratę wartości przedsiębiorstwa lub zakończenie działalności. Z tego względu możliwości nawiązania współpracy podmiotem należącym do grupy przedsiębiorstw rodzinnych, gdzie inwestorzy rozważają możliwość utworzenia fundacji rodzinnej daje szanse na przeprowadzenie badania w zakresie motywacji towarzyszącej utworzeniu takiego podmiotu lub ewentualnej rezygnacji z tej formy zabezpieczenia sukcesji. Pozwoli także na określenie praktycznych, a przede wszystkim prawnych problemów, jakie mogą towarzyszyć decyzji o utworzeniu fundacji rodzinnej, ukształtowaniu jej wewnętrznej struktury a następnie relacji pomiędzy fundacją, a spółkami których oddziały zostaną do niej wniesione.  
    Celem projektu byłoby w pierwszej kolejności zbadanie motywacji dla utworzenia fundacji rodzinnej, określenie dominujących czynników przemawiających za wyodrębnieniem tej formy, a także dokonanie analizy wewnętrznej (organizacyjnej) struktury fundacji rodzinnej z perspektywy inwestorów. W tym ostatnim aspekcie szczególnie uwzględniony powinien zostać model kompetencji zarządczych oraz odpowiedzialności fundatora za zobowiązania fundacji.  

  1. Ocena stanu wiedzy i otoczenia patentowego, odpowiednio w zakresie aktywności biologicznej oraz ochrony własności intelektualnej związanej z aktywnością biologiczną i produkcją ekstraktów z tkanek zwierzęcych  

  • Osoby sprawujące opiekę: dr Paweł Piątek (Katedra Immunologii i Biologii Infekcyjnej, WBiOŚ), dr Karolina Sztobryn (Zakład Europejskiego Prawa Prywatnego, WPiA) 

  • Osoba studiująca:  Dominika Goss

  • Partner: Oleofarm Sp. z o.o.

  • Projekt: Przedsiębiorstwo Oleofarm to jeden z liderów branży suplementów diety, który rozwija swoje produkty w kierunku preparatów innowacyjnych, aktywnych biologicznie. Firma posiada pomysł i technologię produkcji powyższych preparatów jednak nie posiada wiedzy na temat czystości patentowej takiego rozwiązania oraz literatury fachowej poświęconej działaniu biologicznemu preparatu. Celem niniejszego projektu jest zbadanie stanu wiedzy na temat substancji aktywnych, które posłużą do opracowania gotowego produktu/ów przez przedsiębiorstwo Oleofarm i przygotowanie opisu stanu techniki powyższych preparatów/ sposobów ich wytwarzania na skalę przemysłową. Pierwsza część projektu będzie realizowana pod opieką dr Pawła Piątka, a druga z udziałem specjalistki z WPiA – dr Karoliny Sztobryn.